Grand Dames of Smallworld
Days of Wonder
2-5
80 minuter
95:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Grand Dames of Smallworld är en expansion till det excellenta brädspelet Smallworld. Precis som expansionen Cursed är Grand Dames resultatet av en tävling för Smallworlds fans. Det är tilltalande när ett brädspelsföretag går så långt som att låta sina spelare vara med och bygga vidare på spelet. Det är samma höga kvalitet på tryck och papp som i orginalutgåvan och det gör mig lycklig.

Som titeln antyder så innehåller expansionen tre nya raser, bara damer den här gången. Det är Gypsies, zigenare som tillåter mig att placera ett segerpoäng i varje region jag överger. Priestesses, prästinnor som kan bygga elfenbenstorn av de markörer som finns kvar på spelbrädet när rasen tas ur spel och White ladies, vita damer, som när de tas ur spel inte går att erövra eller plockas bort från brädet på något sätt.

Den innehåller också två krafter, Historian och Peace-loving. Historian ger mig en bonus för varje ras som är på återgång, och Peace-loving ger mig tre bonuspoäng för varje omgång som jag inte försöker erövra en ruta med en annan aktiv ras.

Den här expansionen är problematisk på mer än ett sätt. Prästinnorna är en utmärkt ras att erövra med och sedan överge nästan omedelbart och den kan ge grymma vinster varje runda så länge ingen ras kommer ut på brädet som kan erövra dem, medan zigenarna kan fungera riktigt bra eller riktigt dåligt beroende på hur brädet ser ut och hur många som spelar. Med andra ord är zigenarna inte helt stabila. På samma sätt är de vita damerna ett problem eftersom det inte går att upphäva deras blockering på brädet.

Jämfört med Cursed fungerar Grand Dames inte lika bra. Däremot är båda specialkrafterna värda att införskaffa. Både Historian och Peace-loving sätter en ny spinn på spelet, även om Peace-loving fungerar bäst på fler spelare, och helst i början av spelomgången. Lyckligtvis balanseras det rätt bra av att Historian fungerar bättre i slutet på spelet när många raser har tagits ur spel.

Sätt ditt eget betyg på Grand Dames of Smallworld!

Innehåll 10
Sammanlagt betyg 18