Magic – Zendikar
2
10-30 minuter
Booster 45:-

Zendikar är höstens stora expansion till Magic: The Gathering och innehåller 249 kort. Temat är äventyrande och utforskning. Zendikar är en stor och ogästvänlig värld, full av svävande ruiner av utdöda civilisationer och andra egenartade gravitationsfenomen, djävulska fällor där man minst anar det, mordiska vilddjur och verklighetsbävningar, förvildade vampyrstammar, svävande städer och lockande skattgömmor. Här beger sig hårdföra äventyrare ut på expeditioner från de fåtaliga civiliserade boplatserna. Det finns inga krig eller stora politiska konflikter.

Detta tema återspeglas mekaniskt på flera olika sätt. Störst är fokuset på länder. Zendikarblocket är det första med länder som huvudtema, och det används på skiftande vis. En mekanism heter landfall och innebär att olika förmågor triggar när man spelar ett land. Till exempel är Windrider Eel en common 2/2 flying för 3U som får +2/+2 när man spelar ut ett land, och Rampaging Baloths en mythic rare 6/6 trample för 4GG som producerar en 4/4 token. Sådana kort finns det många av. Sedan finns det länder som har en spell-liknande effekt när de kommer i spel, t ex att man får ett par liv eller att en varelse får +1/+1. Det finns rareländer med stora effekter, och så kommer äntligen fetchländer i fiendefärgerna, efterfrågat ända sedan Odyssey, alltså länder som Misty Rainforest, ett land som man kan betala ett liv och offra för att leta reda på en Forest eller Island ur leken och lägga det i spel. De hör redan till expansionens mest värdefulla kort.

Äventyrartemat tar sin grund i allys, varelser som blir bättre när andra allys kommer i spel. Det kan vara krigare som blir större, bärsärkar som får first strike eller schamaner som gör skada på andra varelser. Och äventyrarna måste förstås ha utrustning, så equipments återkommer i lite större mängd än på länge, åtminstone som commons. Slutligen finns det quests för äventyrarna att ge sig ut på. Quests är enchantments som får counters när man gör vissa saker. När questen har tillräckligt många counters kan man sedan utnyttja den på olika sätt. Till exempel finns Soul Stair Expedition (common för B, landfall – lägg på en counter (alltså att man lägger på en counter när man spelar ett land), när det finns minst tre counters på enchantmenten kan man offra den för att plocka upp två varelser från sin graveyard på hand) och Beastmaster Ascension (rare för 2G, lägg på en counter när en av dina varelser anfaller, när den har sju eller fler counters får alla dina varelser +5/+5).

Dessutom kan de intet ont anande äventyrarna (eller åtminstone spelarna) råka ut för traps, fällor. Det är instants som har en avsevärt lägre manakostnad om något särskilt villkor har infriats, till exempel Mindbreak Trap (mythic rare för 2UU, exila valfritt antal spells, kostar 0 om motståndaren har spelat minst tre spells den här rundan) och Pitfall Trap (common för 2W, förstör en ickeflygande attackerande varelse, kostar W om exakt en varelse anfaller).

Sammantaget passar mekanismerna temat ypperligt. De ger verkligen en känsla av en vild värld som lockar till äventyr. Dessutom, vilket är viktigare, är Zendikar en expansion som är riktigt kul att spela med. Limitedformatet (draft och sealed deck) känns öppet, med många möjliga strategier, och med många roliga och taktiskt utmanande situationer i spel. Det är uppfriskande att spela ett normalt format inriktat på tvåfärgslekar igen efter de senaste årens mångfärgsfokus. Däremot är det inte särskilt gott om uppenbart kraftfulla kort till constructed. På ett sätt är det naturligt, eftersom kort som Wooly Thoctar (5/4 för GRW från Shards of Alara) förutsätter mångfärgsfokus för att kunna skapas. Men det är ändå lite synd.

Precis som brukar vara fallet när det gäller en magicexpansion finns inte mycket att klaga på när det gäller det grafiska: Zendikar är en stundtals hisnande vacker värld, full av ondskefulla monster och väderbitna äventyrare.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Magic – Zendikar!