Bioware
Electronic Arts
Rollspel
450:-
  Intryck: 9     Innehåll: 10   19

Jag vet vad du gjorde vintern 2010
Spelar du rollspel på din PC? Då kan vi med största sannolikhet säga vad du kommer göra det närmsta halvåret. Bioware – som ligger bakom titlar som Baldurs Gate, Mass Effect och Knights of the Old Republic har nämligen släppt sitt nya fantasy-epos. Och det är enormt och alldeles, alldeles underbart. Som att återse en gammal vän som förändrats till det bättre.

Dragon Age: Origins kallas med all rätt arvtagaren till Baldurs Gate 2. Bioware vet hur man gör datorrollspel, och de har inte sparat på krutet när de återvänder till fantasy-genren. Här finns alla de vanliga ingredienserna; dvärgar, alver, demoner och drakar, och en fiende – Darkspawn – som hotar att förgöra världen. Men det är gjort på ett vuxet och engagerande sätt som vi sällan sett tidigare i PC-spel.

Ett enormt spel
Dragon Age: Origins är ett spel där du, likt Baldurs Gate spelar en person, men även styr ett sällskap äventyrare. Spelet är enormt och tar, enligt uppgift, hundratals timmar att spela igenom. Det finns även expansioner att ladda ner. Vi har dock bara haft en vecka på oss, och bara hunnit att skrapa spelet på ytan. I den bästa av världar hade vi kunnat spela genom hela, och med olika rollpersoner, eftersom spelet blir annorlunda beroende på vad för slags person man spelar. (Därav Origins i titeln.) Men det vi sett har vart imponerande. Både när det gäller historia, spelmomenten och karaktärsinteraktion. Man kan inte låta bli att bry sig om sin karaktär och de andra medlemmarna i sitt sällskap. De senare är ovanligt intressanta och välspelade, vilket visas mer ju längre man kommer.

Fantasy med oväntat djup
I Dragon Age: Origins spelar man människa, alv eller dvärg i landet Ferelden; ett land nära inbördeskrig som hotas av inre och yttre fiender. Valet av yrke står mellan warrior, mage och rogue. Inte så originellt, men det kommer visa sig att både yrkena och raserna har ett djup av sällan skådat slag. Även om dvärgar och alver först känns som ”det gamla vanliga” upptäcker man att de här är långt ifrån en kliché.
Den bakgrund man väljer påverkar vad som händer, speciellt i början. Vilken väg man än tar så hamnar man som rekryt hos The Gray Wardens, en orden med uppgift att hålla fienden, The Darkspawn, stången. Den uppmärksamme läsaren som tycker att det här påminner om George R. R. Martins Night Watch och deras kamp mot The Others i bokserien A Song of Ice and Fire har inte fel. Det är inte så konstigt, Bioware har erkänt att de inspirerats mycket av Martins verk, och Ferelden är likt böckernas Westeros på många plan, med alla intriger, intressanta karaktärer, detaljerade värld och vuxna stil. Det är lyckligtvis inte en ren plankning, Dragon Age: Origins står på egna stadiga ben, något som visar sig ju längre in i spelet man kommer.
Vi har aldrig sett så mycket blod stänkas i ansiktet på folk som i det här spelet. Och man backar inte för ”vuxna ämnen” som homosexualitet, mentalt handikappade rollfigurer och annat man sällan eller aldrig ser i datorspel.
Spelet är överlag vackert, trots blod och lera. Här och var kan man se sviter av en lång utvecklingstid, viss grafik känns hämtad från spel med nåt år på nacken. Mellanscenerna är fina, om ej det snyggaste vi sett. Men överlag är grafiken imponerade, utan att vara så tung att man behöver en dator av senaste modell.

Utmanande strid
Strid i Dragon Age: Origins är lätt att lära sig men svårt att bemästra. Den som spelat World of Warcraft finner sig snabbt och känner igen upplägget. Skillnaden är bara att man styr över fler personer i en strid samtidigt.
Man kan hantera strid på tre sätt. Realtime, ställa in hur dina andra medlemmar i sällskapet ska reagera i olika stridssiuationer, eller genom att ideligen pausa spelet för att ge nya order. Det senare är att rekommendera, speciellt i början, om man vill överleva. Dragon Age: Origins är knepigt, även om man kör på Easy.

Spelar du rollspel? Köp!
Dragon Age: Origins är nog det bästa fantasyrollspel vi spelat. Det är detaljerat, sanslöst stort, snyggt, har bra röstskådespelare och en välskriven dialog, spännande taktisk strid, och med en handling som påverkas på oväntade och engagerande sätt av dina val. Det är både en nostalgitripp och en utveckling. Bioware har höjt ribban för hur ett fantasyrollspel ska vara på PC. Det enda dåliga med spelet vi kan komma på just nu är att laddningstiderna kan vara irriterande långa.
Spelar du redan den här typen av spel, eller om du bara är en minsta aning nyfiken på genren, gäller bara ett råd: köp! Och var beredd på att stryka alla andra åtaganden i kalendern ett bra tag framåt.
För en informativ och lätt humoristisk walkthrough av spelet på YouTube av den här recensionens medförfattare Felix Arfert: sök på LetsPlayMineSweeper och Dragon Age Origins.

P.S. Green Ronin släpper snart Dragon Age: Origins som vanligt, hederligt, bokrollspel. Det ska bli spännande att se vad de gör av det.

Text: Tomas Arfert och Felix Arfert