Cryptic Studios
Atari
MMORPG
370:- plus månadsavgift upp till $14.99

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Superroligt med barnsjukdomar
Cryptic Studios är lite fixerade vid superhjältar. Först gjorde de City of Heroes som efter fem år fortfarande tutar på. Sedan samarbetade de med Marvel för att göra ett MMO baserat på Marvel-universat. När Marvel drog sig ur så beslutade sig Cryptic för att ge ut spelet själva – de köpte alla rättigheter till bordsrollspelet Champions och gjorde Champions Online.

Champions Online är ett fyrfärgssuperhjältespel. Man kan skapa ”mörka och svåra” superhjältar om man vill, men Champions Online är inte deras spel. Fyrfärgsvärlden syns även i den grafiska designen, som är bjärt och kontrastrik och påminner om filmen The Incredibles. Spelet har till och med cel-shading för att få spelet att se tuschat ut.

Spelsystemet i Champions Online är inte likt bordsrollspelet annat än i anden. Bland annat har onlinespelet levels, variablerna är inte samma och poängsystemet för att bygga gubbar skiljer sig helt. Likheten med förlagan finns i spelvärlden och framförallt i flexibiliteten, något som är Cryptics paradgren. Det kan ta två minuter att göra en superhjälte om man använder slumpfunktionen och mallarna, eller timmar om man vill peta med detaljerna och dragreglagen.

Vissa saker i Champions känner vi igen från andra MMOer. Till exempel så är quest-mekaniken rätt ordinär, liksom crafting-mekanismen och auktionen. Samtidigt finns det saker som skiljer sig: man är till exempel inte inordnad i treenigheten Tank-Healer-Damage om man inte explicit bygger karaktären för det. Vill man så kan ens hjälte vara i stort sett självständig och spelet kan solospelas, vad nu meningen med det är i ett MMO.

Spelet börjar med full fart! Här är man inte en bondpojke jagar råttor och dammtussar för att få ihop harlortar så att man kan uppgradera sitt träsvärd till en dolk. I Champions Online slängs man rakt in i en utomjordisk invasion! Man lär sig spelmekanik och kontroller samtidigt som man bankar utomjordingar, räddar folk fastklämda under bråte, kastar lyktstolpar på monster och skjuter ner utomjordingarnas moderskepp med en jättekanon!

Och när man är klar med det väntar gäng-krig, mer utomjordingar, dinosaurier(!), zombies, skurkorganisationen VIPER, hemliga agenter och förstås superskurkar! En verkligt cool finess är nemesis-systemet, där man får skapa en ärkefiende som hela tiden trakasserar en, och av och till måste man stoppa sin onda nemesis hemska planer på världsdominans!

En viktig skillnad gentemot konventionen är att Champions Online inte börjar ”på riktigt” vid ”slutspelet” vid leveltaket på level 40. Det är en riktigt dum idé att rusa till taket för slutspelet. Det finns knappt något. Istället börjar Champions Online ”på riktigt” när man kommer ut ur intro-zonen. Tack vare spelets sidekick-mekanism så kan en hjälte hjälpa vilken annan hjälte som helst, oavsett skillnaden i level, och det gör att det inte behövs något slutspel för att jämna ut fältet.

Stridssystemet skiljer sig också från MMO-konventionen och bygger inte på attackkedjor med ”cooldown”, utan på energihantering och timing. Skurkarna är också ovanligt aktiva, så Champions Onlines strider är ovanligt snabba, rörliga och taktiska för att vara MMO, och det är nästan fightingspelkänsla över det. Det märks att man har planerat att släppa spelet till Xbox 360 i framtiden. Som bieffekt av det så finns det inbyggt (inofficiellt) stöd för en Xbox 360-handkontroll, och den ger en verkligen en fördel!

Istället för ett antal isolerade servrar så har Champions Online en server med ett obestämt antal instanser som skapas eller tas bort när det behövs. Det skulle bli svårt att hitta namn om de behövde vara unika, så det kravet finns inte. Man slipper göra ”Spaceman”, ”Space_man”, ”Mr Space Man”, ”Captain Space Man” eller ”Sp4ce M4n” om ”Space Man” råkar vara upptaget.

Jag måste erkänna att jag är helt såld på Champions Online! Hjälteskapandet är så flexibelt att jag finner andra MMOers karaktärssystem löjligt begränsande. Stridssystemet är det ännu värre med: jag har svårt att känna mig motiverad att spela andra MMOer eftersom deras stridssystem är så förbaskat tråkiga i jämförelse!

Tyvärr kan jag dock inte ge Champions Online toppbetyg, hur gärna jag än skulle vilja. Det känns mest som en betaversion som kan bli riktigt bra i början på 2010, men just nu (slutet på oktober) är det inte färdigt. Det har varit konstanta balansjusteringar och buggfixar sedan släppet första september. I skrivande stund finns det innehåll nog för en resa till leveltaket och det finns inte mycket till end game. Gillen har för närvarande ingen funktion alls utom gilles-chatt och ett gemensamt bankkonto, och menyer och fönster är tröga och klumpiga.

Kort sagt: Champions Online är ett kul MMO som släpptes för tidigt, men har man tålamod med barnsjukdomarna och gillar superhjältar, då är Champions Online ett givet köp!

Text: Krister Sundelin

Sätt ditt eget betyg på Champions Online!