TimeGate Studios
Atari
FPS
380:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Kan erbjuda variation från favoritspelet
”Section 8” är en term från andra världskrigets dagar som innebar att man blev hemförlovad från militär tjänstgöring på grund av mental ohälsa. Den regel som termen refererar till finns inte längre kvar, men uttrycket finns fortfarande kvar. Termen och därmed namnet på spelet har väldigt lite med själva spelet att göra.

Spelet är ett i första hand ”online first person shooter”. Man är soldat i åttonde armédivisionen (eller något liknande) i en framtid där vi har befolkat galaxen. Soldaterna har två vapen och några verktyg som man kan välja själv eller också kan man använda en standardprofil. Trots att detta är långt in i framtiden så är vapnen av ganska klassisk design. Man kan välja på ett automatvapen, ett tungt automatvapen, hagelgevär, precisionsgevär eller kanon. Verktygen innefattar bland annat reparationsverktyg, sprängämnen och kamouflageelektronik. Ingenting som är direkt ovanligt inom genren.

Det är lite det som är problemet med spelet. Det saknar någonting unikt. Nu har det flera detaljer som det, så vitt jag vet, är ensamt om, men känslan är ändå att man har sett allt förut. Platserna man slåss på är ökenplaneter med futuristiska lagerlokaler. Unreal3-motorn som används för att göra grafiken fungerar väl för att göra saker snyggt, men då allt är ganska tråkigt i designen spelar det ingen roll.

Det som är förhållandevis unikt för Section 8 är att när man dör och ska komma tillbaka så faller man från hög höjd och kan själv bestämma var man ska hamna. Om man bromsar tidigt så blir man lättare att träffa innan man kan spela, men kan strida så fort man landat. Om man bromsar sent eller inte alls så sitter man still några sekunder innan man kan agera. Man kan också göra kortare flygturer i sin dräkt.

När man spelar mot andra spelare så finns bara ett läge. Däremot ligger många av de klassiska lägena i den. Man får poäng för att hålla ”flaggor”. Flaggorna i dessa fall har i många fall eget försvar så har man tagit en flagga så försvarar den sig själv. Det finns också något som kallas dynamiska mål. Detta är småuppgifter man kan göra som dyker upp för individuella spelare, som att stjäla information från en fientlig bas eller skydda en konvoj eller liknande. Belöningarna för att göra detta kan vara poäng man köper fordon eller liknande för, eller mer direkt som att man får se alla fienders läge. Fordonen i spelet är så pass svårstyrda och har fler nackdelar än fördelar att de kanske inte skulle ha infogats i spelet. Man köper hellre vakttorn för sina belöningar.

För en solospelare ger Section 8 inte så mycket. Det finns ett sololäge, men det fungerar nästan enbart som en lärogrund, en förberedelse för att kunna spela mot andra spelare. Man spelar en unik spelarperson, men handlingen känns obefintlig och känslan av att vara en unik person försvinner då man kan dö hur många gånger som helst och bara fortsätter spela där man var.

För en ”multiplayerspelare,” som spelet är tänkt för, så är den största nackdelen att det är för få som spelar Section 8 (ännu). Det är tillräckligt bra och har tillräckligt unik känsla för att i alla fall erbjuda lite variation från favoritspelet, men eftersom för få spelar spelet så blir banorna för stora.

Text: Lars Johansson

Sätt ditt eget betyg på Section 8!