Alver
Neogames
Eon
176
270:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Eon är en av de äldsta, nu levande, svenska rollspelsfranchiser vi har och ligger många mycket varmt om hjärtat. Den har sedan releasen på 90-talet levererat en massiv fantasyvärld med en rik bakgrundshistoria och detaljerat regelsystem. Eon har aldrig stuckit ut med en särskilt innovativ syn på fantasy. Istället har konstruktörerna anammat allt vi förknippar med genren och skapat en värld som är lätt att ta till sig och sugas in i. Intrycket har alltid varit helgjutet och varje modul blivit en ny pusselbit i en konstant växande helhet.

Alver, som skulle kunna betecknas som den mest ikoniska fantasyrasen, är således ett mycket välkommet tillskott i raden av produkter. Detta är dock inte den första modulen som behandlar alver, men Sångarens ätt är den senaste och fräschaste.

Boken är indelad i 13 kapitel som alla behandlar en aspekt av rasen. På de 176 sidorna beskrivs allt från samhälle och kultur till magitradition, historia och settingen Sunariskogen. Man märker verkligen att konstruktörernas mål varit att ge den som läser boken från pärm till pärm en komplett bild alverna med så få luckor som det bara går.

Ett stort fokus har lagts på de sex stammar som alverna är indelade i. Varje stam har en distinkt karaktär och ett tema som skiljer sig från de andra. Det finns de mystiska och mäktiga Sanari, de krigiska Thism, de musikaliska Kiriya, de primitiva Henéa, de slättlevande Léaram och Pyar som blivit assimilerade av människornas samhällen. Denna indelning ger en stor dos variation till alvsläktet, något som verkligen känns passande i en så pass stor spelvärld som Mundana även om vissa av stammarna känns mer inspirerande än andra.

Det kapitel som gör störst intryck är det allra sista, det som benämns ”Hemligheter & kampanj”. Här presenteras en rad olika myter, legender och hemligheter kring alverna. Kapitlet kryllar av äventyrsuppslag och inspiration. Även om man inte vill använda någon av idéerna rakt av så ger de ändå uppslag för konstruktion av egna intriger och äventyr.

Något som blivit lite av Eons och Neogames kännetecken är att spelen och supplementen alltid är väldigt regeltunga. Sångarens ätt är inget undantag, även om i princip alla regler är förpassade till sektionen om rollpersonen. Här finns det dock gott om tabeller, regler för det alviska ögat, regler för mentorer och mycket, mycket mer. Även om reglerna är detaljerade och väl utbroderade så kan jag inte undvika att känna att många regler känns direkt onödiga. Till exempel kan jag verkligen inte förstå varför det ska behövas regler för att avgöra om en alvkvinna blir befruktad eller inte efter samlag? Skulle det inte räckt med att säga huruvida alvers fruktsamhet försämras med åldern?

Överlag har Alver – Sångarens ätt en ganska tydlig retrokaraktär, ett tema som är genomgående bland Eon-böckerna. Modulerna är fullproppade av information och regler som både är genomtänkta och inspirerande men är en aning haltande på det estetiska planet.

Illustrationerna är av vilt varierande kvalitet och skiljer sig ganska mycket åt rent stilmässigt. Pappret som boken är tryckt på känns aningen billigt och vissa typsnitt känns malplacerade. Den språkliga standarden är genomgående låg med flera korrekturmässiga fel och författarnas stil svänger mellan riktigt bra till nästan barnslig. Intrycket blir således ganska flackigt och man pendlar mellan besvikelse till att bli riktigt imponerad.

Tankarna går tillbaka till 90-talets rollspelsmoduler och den nya vågen av rollspel där spelledaren förväntas tänka lite mer själv och låta rollspelsböckerna tjäna som inspirationskällor snarare än faktaböcker lyser med sin frånvaro. I Alver – Sångarens ätt är det raka puckar som gäller med ytterst lite utrymme för egna tolkningar. Detta behöver givetvis inte vara något dåligt. Modulen är mycket lättanvänd och den färdigförpackade stilen gör att det krävs få förberedelser från spelledarens sida för att introducera alver på ett fängslande sätt i sin kampanj.

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Alver!

Totalt har 8 personer röstat.