Warhammer Fantasy Roleplay Core Set 3rd Edition
Box
WFRP

750:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Spännande, nytänkande, utslätat
När WFRP först lanserades 1986 var det ett nyskapande rollspel som bröt ny mark, både beträffande tema och spelmekanik. Green Ronin gjorde 2005 en andra upplaga som var en försiktig restaurering av den första och nu, bara fyra år efter, kommer Fantasy Flight med en tredje upplaga. Den stora frågan är huruvida de lyckats återuppfinna spelet eller om de bara gjort en ny klon?

En sak är säker: 3rd Edition är en tungviktare. I en box som klockar in kring fem kilo kräver den sin respekt i rollspelshyllan. Prislappen skäms inte för sig heller: 800 spänn – 300 mer än nästan alla andra rollspel på marknaden. I en tid där den traditionella försäljningen av rollspel minskar är detta ett modigt drag, och när man sen öppnar boxen blir det uppenbart att FF inte tänker fega ur och att de inte på något sätt skapat en putsad klon. Mot den rådande trenden publicerar FF ett spel djupt förankrat i detaljstyrd konfliktslösning, gammaldags spelledarcentrering och massivt tärningsrullande. Det är dessutom, motsägelsefullt nog, både nytänkande och spännande!
Mammutboxen innehåller 4 korta regelböcker, ett drygt trettiotal specialtärningar, över 300 kort, karaktärsblad, karriärskort och en massa markörer i kartong. När man lagt ut alla komponenter framför sig påminner nya WFRP mer om ett brädspel än ett rollspel – och likheterna slutar inte där. När man läser reglerna, vällayoutat och förhållandevis översiktligt i den knappt 100-sidiga regelboken, blir det uppenbart att även spelmekaniken lånat från FFs övriga sortiment. Spelarnas rp ligger under spel framför spelarna och allehanda kort som representerar talanger, färdigheter och föremål läggs runt dessa. Hela sällskapet har också ett eget formulär – även det med specialkort kopplade till sig. Handlingar spelas som kort från handen med alla relevanta regler och effekter förklarade på kortet. Spelets turordning likväl som rollpersonernas individuella sinnesstämningar (försiktiga eller impulsiva) markeras på bordet med hjälp av speciella markörer och för de som vill kan även karaktärer och platser markeras med sina egna pjäser och kort. När allt ligger utlagt på bordet och spelsessionen är i full gång ser det mer ut som Arkham Horror än en traditionell omgång rollspel.

Smart kommersiellt…
Fantasy Flight har tänkt på hur man kan tjäna pengar på att sälja rollspel i nedladdningens tidevarv och har, som en konsekvens av detta, skapat ett spel där prylar, kort och specialtärningar – allt i högsta grad icke-nedladdningsbart – står i centrum. Boxen innehåller en mängd prylar men långt ifrån allt man vill ha. Redan när man sorterat klart alla komponenter börjar ens samlarförstörda hamsterhjärna längta efter mer prylar som kan komplettera de man redan har och FF står beredda att förse oss med detta – närmast i Adventurer’s Toolkit. Fantasy Flight utnyttjar också spelsällskapets hela köppotential. Varför skall bara spelledaren ha roliga saker att spendera pengar på? I 3rd Edition väcks även spelarnas habegär med diverse föremål som kan individualisera deras rollpersoner. Jag kan inte låta bli att applådera den sortens sluga girighet – även om det lär kosta mig.

…med lite nygamla grepp…
I nya WFRP är alla tärningar specialtärningar. I grundsetet ingår drygt 30 tärningar av sju olika sorter. Vid varje prövning plockar man ihop de för situationen lämpliga tärningarna – både gynnsamma och ogynnsamma – och slår. På specialtärningarna kan man sedan utläsa all tänkbar information kring prövningen. Inte bara huruvida man har lyckats utan också om handlingen haft några bieffekter, om den krävt mer än väntat, om den tagit längre tid, osv. Systemet har på forum beskrivits som klumpigt men både jag och mina spelare anammade det snabbt och tycker att det fungerar utmärkt.

... men på bekostnad av världen.
FF har gjort något nytt med systemet med nya WFRP – men hur har de behandlat den speciella miljön? De som blev besvikna över Green Ronins blekare och försiktigare tolkning av WFRP-världen blir mer besvikna här. Även om WFRP i allt väsentligt förblir WFPR (mörk, osäker renässansvärld i brytningstid, med hemliga kulter och faror som lurar i varje hörn) så sker ytterligare helt onödiga förskjutningar i riktning mot mer utslätad högfantasy. Varför är för mig en gåta.

Slutsats
Nya WFRP har ett spännande, nytänkande brädspelsliknande system som är avslappnat och prestigelöst. Samtidigt levererar de en mer utslätad version av den speciella miljön. Något jag väljer att ignorera.
Jag hade tänkt landa på ett innehåll på 6 men sedan vi provspelade har mina spelare inte slutat ringa för att få till stånd en spelning till – det säger mer än mycket annat.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Warhammer Fantasy Roleplay Core Set 3rd Edition!