Carcassonne
Rio Grande Games
2-5
208:-
  Intryck: 7     Innehåll: 10   17

Julen 2001 köpte jag ett Carcassonne, det verkade vara ett lagom svårt spel för mig och min hustru, något att koppla av med en kväll då och då. Efter att ha packat upp boxen, häpnat över kvalitén på spelbrickorna och läst de enkla reglerna spelade vi ett parti. Som jag minns det vann jag, även om åsikterna fortfarande är delade. Det faktum att vi spelade ytterligare 14 partier rakt av efter det första gör det inte lättare att komma ihåg, men det säger lite om hur bra Carcassonne är. Sedan dess har spelet sålt miljoner exemplar och precis som Settlers of Catan dykt upp i otaliga inkarnationer, getts multipla expansioner och det är fortfarande det spel jag rekommenderar ovana spelare att köpa om de bara kan köpa ett spel i livet.

Namnet har spelet fått från den sydfranska staden med samma namn. De städer, kloster, vägar och bondgårdar som växer fram på spelplanen för också tankarna till ett feodalt Europa, en plats där riddare och klosterbröder får fritt spelrum, men med så många andra tyska spel är temat nödtorftigt påklistrat över en snillrik mekanik. Denna mekanik är mycket enkel: en hög brickor (tiles) placeras vid sidan av spelbordet, spelarna turas om att dra en bricka och sedan hitta det bästa stället att placera den på den gradvis framväxande spelplanen. Motivet på brickan bestämmer var det är tillåtet att placera den. När man väl lagt ut sin bricka kan man, om man vill, placera ut en av sina följeslagare och beroende på var på den lagda brickan man placerar ut dem antar de rollen av riddare, stråtrövare, munk eller bonde. Gemensamt för dessa följeslagare är att de bevakar någon resurs på spelplanen; en stad, en väg, ett kloster eller ett odlingsområde. Riddaren, rövaren och munken återvänder sedan till spelarens hand när resursen de bevakar blivit färdigbyggd och spelaren som placerat ut dem får poäng. Bonden får snällt stanna kvar tills alla brickor i spelet placerats ut, men han har å andra sidan möjligheter att dra in mycket mer poäng. Svårare än så är inte spelet, men det finns ändå utrymme för mycket strategi. Snabbt upptäcker och utforskar man beprövade tekniker som ”snabbpoängande”, ”snyltande” eller det alltid lika populära ”saboterande” och när man tror sig behärska spelets hela register har ju spelet alltid en sista diplomatisk aspekt av spelet, med inslag av övertalning, hot, mutor och rena lurendrejerier, som man aldrig kan bli fullärd i.

Carcassonne har också slagit an en nerv som få andra i Europa och världen. Bortsett från Settlers of Catan är Carcassonne det spel som sålt allra bäst i modern tid och spelet har alla förutsättningar att i längden bli det mest sålda. Detta märks också på de uppföljare till spelet som kommit. I de flesta fall handlar det om kloner med lite skiftande tema, men med mycket få förändringar regelmässigt. Först ut var Carcassonne – jägare och samlare som var en förhistorisk variant av spelet. Andra uppföljaren var Carcassonne – slottet, en annorlunda, men om möjligt ännu ondare tvåspelarversion av originalspelet. Nästa installation var Carcassonne – staden, en mer påkostad version av spelet med inkluderad ringmur. Senast ut i raden av versioner är Carcassonne – upptäckten. Här har man gjort poängräkningssystemet något mer komplicerat och lagt till elementet hav, annars är det business as usual. Är man riktigt hängiven kan man sedan rota fram den religiösa versionen av Carcassonne som getts ut av Inspiration Games. Detta Arc of the Covenant är definitivt värt besväret. Parallellt med alla dessa nya versioner av ursprungs-Carcassonne har man dessutom släppt ett antal större och mindre expansioner till originalet. I de flesta fall handlar det om att man lagt till nya brickor eller element som gjort spelet mer klurigt eller komplicerat.

Att betygssätta var och en av alla dessa installationer och expansioner är näst intill omöjligt. Följaktligen betygsätter jag originalet och om ni följer min rekommendation och gillar spelet har ni en härlig uppsjö av varianter att ruinera er på. Lycka till!

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne!

Totalt har 79 personer röstat.