Warhammer Invasion
2
15-20 minuter
400:-

Warhammer Invasion har lyckats med både stämning och känsla i spelmekanik och grafik. Det är Warhammer och det märks. Positivt eftersom Games Workshop har lagt ut spelet på Fantasy Flight games, som verkligen har utmärkt sig som ett bra spelföretag de senaste åren. De kröp och ramlade lite i början, främst vad det gällde reglerna, men har nu etablerat sig som både kreativa och skickliga speltillverkare.

Warhammer Invasion är vad som kallas ett Living Card Game (LCG). Det är inte baserat på booster packs vad jag förstår, utan istället kan jag införskaffa expansioner för de raser jag föredrar genom Battle packs, om 40 kort vardera. I grundutförandet finns fyra raser, orcher, kaos, människor och dvärgar. Jag blev lite besviken eftersom mina egna Warhammerfavoriter högalverna inte fick vara med. Nåväl, ingen idé att gråta över det.

Varje spelare har varsitt Kingdomkort med tre områden, Battlefield, Quest och Kingdom. Battlefield är området där jag placerar ut de units jag drar och vill slåss med, Questområdet avgör hur många nya kort jag får dra, och Kingdomområdet avgör hur stor resurspool jag har att betala mina kort med.

Spelets syfte är att skada motståndaren såpass mycket att två områden på Kingdomkortet börjar brinna. Den som först uppnår det målet har vunnit spelomgången.

Mycket av spelet går med andra ord ut på att se till att skydda sina tre olika områden så att motspelaren inte kan ta sig igenom försvaren och sätta mitt kungarike i brand. Det är inte helt balanserat. Första omgången förlorade jag eftersom jag inte fick några unit-kort förrän i slutet på omgången när jag redan var så skadad att jag inte kunde återgälda innan det var försent. Mycket av vad jag kan göra är alltså beroende av att jag har en välbalanserad och välblandad kortlek. Det är möjligt att den här typen av balansfrågor försvinner när jag skaffar mig en mer omfattande lek att välja kort ur, men i grundutförandet kan du ha otur och förlora enbart på grund av det.

I kortleken ingår som jag då redan nämnt unit-kort, supportkort, taktikkort och questkort. Unit-korten är de stridande styrkorna, supportkorten är exempelvis byggnader, rustningar eller andra kort som kan hjälpa både de tre områdena på mitt Kingdomkort och mina units. Taktikkorten är kort jag spelar ut i samband med strid och är specialförmågor eller händelser som kan dra ut på och ändra stridens gång. Questkorten är kort som kan hjälpa mig att få mer resurser, öka mitt försvar och så vidare, förutsatt att jag uppfyller de krav som ställs på kortet.

Vi spelade enbart den enkla varianten av spelet, men det finns även en draft-variant som på olika sätt ändrar förutsättningarna för spelet, bland annat kan det innebära att man väljer kort från en gemensam hög innan spelet, att spelare får mindre antal kort och så vidare, vilket ger ett trevligt omspelsvärde i Invasion.

Reglerna är tydliga och lättlästa och spelet kommer igång fort. Det kan bero på att det är upplagt på ungefär samma sätt som många andra kortspel, och jag och min motspelare börjar få ett par olika sätt att spela under bältet. Spelet är avsett för två spelare och jag tycker om generositeten i grundlådan. Det finns ju trots allt fyra lekar, vilket i princip tillåter fyra spelare på en gång, även om vi då sitter bredvid varandra och spelar varsin omgång. Det som möjligtvis kan skapa lite problem för ett sådant upplägg är de markörer som används under spel, eftersom antalet bara är avpassat till två spelare.

Vad är den slutgiltiga domen? Spelet är trevligt, lättförståeligt och relativt snabbspelat, men det finns det många andra kortspel som är utöver Warhammer Invasion. Jag tror att spelupplevelsen vinner mycket på att vara lite förtjust i Warhammer överlag, eftersom det skapar en extra dimension i spelet. Tycker du om Warhammer och letar efter ett trevligt kortspel är det här absolut inte fel. Om du enbart letar kortspel utan att bry dig så mycket om backstory så finns det många andra som kan göra jobbet minst lika bra.

Sätt ditt eget betyg på Warhammer Invasion!

Intryck 9
Innehåll 5