Fzzzt!
Surprised Stare Games
2-4
90:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Fzzt! är ett litet kortspel om att samla robotar och tillverka saker med hjälp av dem. Varje spelare börjar med en grundlek var med några robotar. Åtta kort läggs upp på en rad, det så kallade löpande bandet. Detta består av robotar och produktionsenheter. Alla robotar har ett energivärde, ett poängvärde och en symbol som visar i vilka produktionsenheter de kan arbeta. Poängen är helt enkelt bra att ha för att vinna spelet.

Energivärdet används under spelets gång och varierar mellan ett och fem. Spelarna drar fem kort och sedan börjar en auktion av det första kortet på löpande bandet. Varje spelare väljer i turordning ett eller fler kort som de dolt satsar i auktionen. Den som satsar mest vinner auktionen. Alla kort, oavsett om man vann auktionen eller inte läggs i varje spelares privata slänghög, som blandas om när korten i den privata leken är slut. Kort som vinns läggs också i slänghögen och på så sätt bygger man upp sin lek allteftersom man spelar.

Efter fem omgångar om åtta auktioner är spelet slut. Spelarna tar då de produktionsenheter de har och ser vad de kan tillverka. Varje enhet har ett antal symboler på sig som matchar de som finns på robotkorten. För varje gång det går att matcha alla symboler på en enhet med robotarna man samlat på sig så får man de poäng som står på produktionsenheten. Det är här man får de stora poängen.

Fzzt! är gulligt, med söta illustrationer på robotar. Inte jättesnygga men passande för stämningen i spelet. Det är dock inte så roligt utan ganska enformigt och det lider av stora problem med att om någon börjar leda så kommer den spelaren med stor säkerhet vinna. Om någon får tag på en robot med högt energivärde tidigt i spelet så är det svårt för de andra spelarna att sätta upp något motstånd mot den spelaren, som helt enkelt kan fortsätta samla på sig de riktigt bra robotarna och så fortsätter det. Det blir en trist spelupplevelse för alla utom den spelaren.

Sätt ditt eget betyg på Fzzzt!!

Intryck 5
Innehåll 4