Caligula
Post Scriptum/ElfinWerks
2-5
300:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Jag skall direkt erkänna att Caligula överraskade mig. Jag tyckte att temat, att mörda och stödja kejsare i antikens Rom, lät intressant (om än gjort förut), men att det skulle vara så bra som det var det hade jag inte förväntat mig. Tillverkarna, Post Scriptum, är nya i branschen och har inte gjort så mycket väsen av sig hittills. Men nu har de fått till en höjdare.

Spelet består av en mängd kort och markörer. Korten är uppdelade i flera olika högar. Hälften av dem är Civitaskort, i fem färger. Dessa läggs fram och två av varje vänds upp. På dessa placerar spelarna markörer, med dolda valörer, för att få utföra den handling som kortet visar. Det kan vara något som alla som har en markör på kortet får göra, något som bara den som har markören med högst valör på kortet får göra eller något som alla som inte lagt en markör på kortet måste göra, alltså ett straff. Många handlingar går ut på att få andra kort, Coniura- och Pugiokort, som används senare, eller att ta bort Civitaskort eller markörer.

Varje runda består av sex stycken segmentkort, som slumpas i början på spelet. Dessa visar när man gör vad i rundan. De flesta av korten visar Civitaskorten, och avgör alltså när varje kort aktiveras. Mellan varje kort finns också möjligheten att starta en konspiration och det är här spelet verkligen utspelar sig. En spelare som vill starta en konspiration mot den sittande kejsaren måste spela Coniurakort. Andra kan sedan gå med i konspirationen eller passa, eller till och med ta över konspirationen och leda den. När det är klart vilka konspiratörerna är så placerar de stödmarkörer på en kejsarkandidat, eller på den sittande kejsaren, för att visa att de stödjer honom. Sedan spelas Pugiokort för att mörda den sittande kejsaren, eller för att skydda honom. Om mordet lyckas får konspiratörerna poäng och den nya kejsaren tar makten. Bara ett mord får ske varje runda och i slutet av rundan får de som har stödmarkörer på den sittande kejsaren poäng. Mest poäng i slutet av spelet vinner.

Interaktionen i spelet består av att dels räkna ut vad de andra spelarna tänker göra och försöka lista ut vart de placerar vilka valörer på sina olika markörer. Men framför allt bildas pakter som lika snabbt bryts. Det sätts knivar i ryggen på bundsförvanter och skapas nya relationer hela tiden. Är det något man inte gillar så kommer man inte gilla Caligula, men jag tycker det ligger på precis rätt nivå. Att det blir så mycket interaktion och snack fram och tillbaka är spännande. Det går snabbt att spela och även om det är mycket att lära sig i början så känns det logiskt och naturligt när man kommit igång. Civitaskorten har många olika effekter, men ikonerna på korten är lätta att förstå.

Utseendet på spelet är helt ok, även om det inte är spektakulärt men stilen passar spelet och är tydlig. Komponenterna håller bra kvalitet och även om man möjligen kan tycka att lådan är onödigt stor i förhållande till innehållet så är det att kritisera småsaker.

Så spelet är fint och kul att spela, men det som verkligen talar för Caligula är omspelbarheten. Eftersom nästan alla delar av spelet slumpas i början så blir ingen spelomgång den andra lik. Det innebär dock inte att slumpen är för stor, eftersom den är samma för alla spelare. Bara det faktum att segmentkorten, det vill säga ordningen på vad man gör i en runda, skiftar mellan spelomgångar gör att spelupplevelsen kommer variera. Lägg till det att Civitaskorten blandas och kommer i olika kombinationer så kan du spela Caligula många gånger utan att det känns likadant.

Sist kanske man skall nämna temat och hur spelet känns kopplat till det. Möjligen skulle Caligula kunna handla om något annat än Kejsare i Rom, men det känns verkligen helt rätt. Det hänger nog ihop med känslan av backstabbing och den allmänna syn vi har på politiken i Rom som gör att det känns genuint, även om det bara är ett enkelt kortspel. Texten på korten är också på latin, vilket ökar den känslan.

Sätt ditt eget betyg på Caligula!

Innehåll 9
Sammanlagt betyg 17