Riotminds
2-6
120-180 minuter
550:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Sagan förtrollar, utan att förnya
Ta en dos Drakar och Demoner Trudvang, en dos Talisman, en tredje Drakborgen och slutligen lite Munchkin. Blanda väl och du har ett brädspel som övertygar utan att uppfinna hjulet på nytt. Komponenterna är rejäla, spelvärlden inspirerande och illustrationerna superläckra. Så varför inte låta sagan förtrolla dig också?

Det är en händelse som nästan ser ut som en tanke när två av storsäljarna inom svensk rollspelshobby på senare år samtidigt släpper nya spel – och båda är brädspel! Warhammer Fantasy utger sig för all del inte för att vara ett renodlat brädspel, men upplägget är förvillande likt. Drakar och Demoner har däremot valt att renodla sin spelvärld Trudvang till brädspelets format och har tagit sin rollspelskampanj Vildhjarta, med vissa modifikationer till grund för spelet. Det låter som om det skulle kunna sluta illa, men efter några spelomgångar är jag övertygad, det här är ett bra spel.

Vad är det då jag gillar? Till att börja med att Riotminds inte fuskat med komponenterna, utan allt känns gediget och tryckt på tjock kartong och att lådan är stabil och välplanerad. Det finns mängder av kort, där alla utom Hemligheterna ser riktigt läckra ut. Överlag är allt så snyggt som det bara kan bli med riktigt bra illustratörer. Det enda som drar ner intrycket lite är att trycket ibland känns lite för mörkt och murrigt och att jag nog gärna skulle ha velat ha figurer och inte pappgubbar i hållare att gå runt med.

Vad gäller texten så känner man igen Riotminds. Det är inspirerande och fantasieggande, men inte ordentligt korrekturläst. Meningsbyggnaden kan snubbla, ord används lite fel och rena slarvfel förekommer. Det borde varit bättre, men är ingenting som Trudvangs entusiaster kommer att lyfta för mycket på ögonbrynen för.

Spelmekaniskt är det inte nytänkande, men lyckas ge en känsla av en lycklig blandning av Talisman, Drakborgen och Munchkin. Alla spelar varsin äventyrare som utforskar skogen, möter nya vänner, fiender och letar hemligheter för att blidka draken Elmtunga och på så sätt få hjälp ut ur skogen. Med hjälp av de över 400 korten dras både händelser, föremål, följeslagare och fiender fram. Vildhjarta-korten väljer du om du vill dra eller inte i början av varje runda. Ibland är det bättre att låta bli för att få mer förflyttning, men för det mesta är det dumt.

Slumpen blir viktig, då äventyrarna börjar med att ha värden på mellan 1 och 4 på alla egenskaper (Strid, Lönndom, Vildmark och Visdom). Till det läggs en sexsidig tärning och eventuella bonusar i form av följeslagare och föremål. Alla prövningar har ett motståndsvärde spelaren på detta vis skall slå över – men någon annan spelare får alltid slå en sexsidig tärning för motståndet också. De andra spelarna kan dessutom spela ut kort för att göra prövningen svårare för dig, vilket får varje backstabbande munchkin att bli lite blöt i ögonvrån.

Det bästa är Elmtunga – att låta den nyckfulla draken begära motsvarande 2 sexsidiga tärningar i hemligheter och att spelarna inte vet hur många han är ute efter förrän de står där skapar nerv och ger utrymme för väldigt olika taktiker. Det är också bra att låta äventyrsplattorna ligga upp och ned fram tills att en äventyrare tar första steget ut på dem, vilket gör att ingen från början vet vart de skall gå för att hitta det lättaste motståndet (det vill säga en prövning som styrs av deras bästa värde).

Jag har spelat Drakar och Demoner Brädspelet flera gånger och omspelbarheten är bra, det finns väldigt många olika kort och spelplanen blir lite olika varje gång. Det är egentligen inte så nyskapande och välgjort att jag hade inte rekommenderat det rakt av om det inte vore för en sak. Det är en perfekt inkörsport för nya spelare, både de som är yngre (tidiga tonår) och deras föräldrar, även om de inte har en massa spelvana. Spelet blev uppskattat och de har velat spela igen, och till och med funderat på att spela rollspel för första gången. Gamla Drakarspelare från den gamla goda tiden blev också lyckliga, även om en och annan muttrat något om att vilja spela anka...

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Drakar och Demoner Brädspelet!

Totalt har 9 personer röstat.