STHLM Maffia
Hard Time Games
3-7
90-120 minuter
500:-

Intryck: 4     Innehåll: 8   12

Det allra roligaste med tjuvsvenska, språket som våra kriminella håller sig med har för mig personligen alltid varit att det är så tydligt slutade utvecklas 1974, tidigt om våren, möjligen på en fredag-eftermiddag. Om man för femton år sedan umgicks med några yrkeskriminella eller wannabes kunde man ofta höra uttryck som ”gola” och ”knas”. Detta sägs bero på att åttiotalets kriminella var en produkt av 70-talets knarkliberalism bland unga. Vilket egentligen är ett ypperligt bevis på att svenska skolans skrämselpropaganda mot droger är i det närmaste helt korrekt: om du börjar med droger kommer du bli så hjärndöd att du aldrig utvecklar någon mer komplex kommunikationsform än den allra vidrigaste söderslang. Under nittiotalet kom influenser från balkankriget som förändrade tjuvsvenskan genomgående.

Under 00-talet skrev så en tingsnotarie vid namn Jens en bok om svenska knarkaffärer utifrån vad han sett i domstolar. Han hade begränsad kunskap om de ”tilltalades” språkbruk på hemmaplan så han skarvade och lånade lite. Det hela fick namnet ”Stockholm Noir” och uppföljare och härmapor har inte varit sena att följa med.

Det var i dessa sprickor i asfalten som dagens medelsvensson tagit sina intryck av hur det kriminella Sverige ser ut och framför allt låter vilket förstås fått till följd att vår nästa generation förortskids kommer att tala och bete sig just som Jens skriver.

I Sthlm-Noir andan har ett spel skapats som vid en första anblick inte inspirerar. Formen på spelet gör mig lite modstulen; det är inte första gången jag får en svensk produkt i näven som passerat en gör-det-självares Photoshop-filter. Den blankt svarta stilen fyller ändå sitt syfte, men snart är det fingeravtryck på varenda yta.

Mekanik och Monopol
En djupdykning i lådan får recensentens fantasi att leta sig tillbaka till Monopol. Man känner igen sedelhögar i bjärta färger och en spelplan som i det här fallet är mer eller mindre onödig(!) – spelet hade fungerat lika bra som ett rent kortspel. Därtill finns det en mängd kort som utgör själva kroppen av spelet samt fem T6:or.

Snart förstår jag dock att spelet förtjänat en bättre form. Mekaniken är av kortdrag och förhandlingstyp, och reglerna går fort att lära sig. Spelet är enkelt men har mycket interaktion mellan spelarna. Det borgar för mycket snack och övertalning. Man kan säga att det bygger på hur skoj man kan ha medan man placerar sin kniv i ryggen på någon annan. Och det är väldigt roligt. Underhållningsnivån är direkt proportionerlig mot elakheten hos de spelare du spelar mot och med. Men det är trots sin enkelhet inte snabbt. Jag sitter redan och funderar på husregler för att minska speltid och slumpmomentet. Det är roligt att människors (o)pålitlighet snabbt visar sig under spel.

Ryktet att konstruktören gillar klassikern Junta av Vincent Tsao kan förmodas vara korrekt, för visst finns likheter! Tyvärr får man väl även medge att spelet lider av samma nackdel som Junta: slumpen i kortdragen är allt för avgörande för att göra spelet balanserat. Visst kan man spela taktiskt och ibland till och med smart. Men det finns inget som kan hindra en spelare att förlora partiet om det blir knas.

Du har fuckat mig Franke
Spelet är roligt på ett sätt till, nämligen i form av referenshumor och roliga bilder. Jag drar fortfarande på munnen åt att Slobo är ett bokstavsbarn och Sätra-Elvis en opålitlig jävel. Det må minska hållbarheten något, men jag tror att man genom interaktionen med sina vänner eller fiender kommer finna ett antal timmar med svettiga handflator, stora pengar och illvilliga flatgarv.

Du skall skaffa spelet om du gillar Jens Lapidus, lyteskomik och är elak till vardags. Du skall hålla dig borta om du tror att du är en reinkarnation av Napoleon och bara spelar spel för att bevisa ditt överlägsna strategiska sinnelag eller har formgivarkomplex och därmed svårt för ett allt för platt formspråk där du med ett överlägset flin kan namnge vilket filter som använts.

Text: Robert Bjurshagen

Sätt ditt eget betyg på STHLM Maffia!

Totalt har 5 personer röstat.