Middle Earth Quest
2-4
180 minuter
800:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Middle-Earth Quest är ännu ett i raden av brädspel med Ringarnas Herre-tema. Det här spelet utspelar sig åren mellan Bilbos födelsedagsfest och Ringens avfärd från Shire. Spelet är till för två till fyra spelare, och en av spelarna tar på sig rollen som Sauron. Övriga spelare ikläder sig hjältegloria och försöker hindra mörkrets framfart tills dess att Gandalf har lyckats med sina planer.

De olika sidorna har olika sätt att spela på, vilket gör spelet mer komplext än det kanske hade behövt vara. Det finns åtskilliga kortlekar, brickor och figurer att hålla koll på. Man skulle kunna säga att det är ett typiskt Fantasy Flightspel ur den aspekten.

Det är inte ett svårt spel, det är komplext men det är logiskt och har många fina spelmekaniska lösningar, men det är så hög inlärningströskel att jag nästan gav upp. Att det är olika regler för Sauron och för hjältarna gör inte saken bättre, tvärtom.

Hur spelar man då? Tja, hela spelet är för stort att gå igenom i den här recensionen, men för att vinna gäller att dels komma längst fram på story tracket, och dels ha uppfyllt sitt uppdrag som dras i början av spelet. Om ingen uppfyllt sitt uppdrag väljs en av hjältespelarna ut för att strida mot ringvålnaderna. Hela spelet är mer eller mindre en jakt på inflytande för Saurons del, och gentjänster för hjältarnas del.

Som hjälte är jag helt beroende av mina Hero-kort. Hero-korten är både min hälsa, min möjlighet att röra mig och mina strategikort när jag anfaller ett monster. Det är en slimmad liten mekanik, som gör att jag som hjälte kan röra mig hur långt som helst över brädet, men samtidigt i sådana fall måste vara beredd att offra en rad kort ifrån min life pool till min rest pool. Jag kan vila upp mig igen, men måste hela tiden tänka på att ha kort kvar i min life pool. Tar de slut där, så är jag död. Hero-korten läggs också åt sidan i en damage pool när jag tar skada. Att få tillbaka kort ifrån damage pool är svårare än att enbart vila upp sig. Då måste jag nämligen bege mig till en stad för att återhämta mig. Inte nog med det. Hero korten används också som stridskort. De tillåter mig att anfalla och parera, skydda mig och ge skada åt monstren som jag stöter på på brädet.

Sauron har bara ett visst antal handlingar per omgång och jag måste välja ett av tre möjliga områden att handla inom, influence, action och command monsters and minions. Influence är ett viktigt verktyg, eftersom det låter mig placera ut monster och spela Shadow cards. Jag kan inte placera ut monster på områden på spelplanen där jag inte har inflytande, så det är en stor del av spelet för Sauronspelaren.

Som Sauron kan jag flytta, hela och placera monster på brädet. Det här sker enbart när jag lagt en action-bricka inom monsters and minionsområdet, på precis samma sätt som jag bara får dra plot-kort om jag placerat en action-bricka på actions-området.

Rent utseendemässigt är brädet mycket fint. Detaljarbetet och illustrationerna påminner om Alan Lees akvareller, även om spelets illustrationer inte är fullt lika vackra. De små plastfigurerna som ingår i spelet är välgjorda, även om mina exemplar var lite skadade. Det är många fina detaljer som kan böjas, lossna eller gå av. När de är hela är de dock riktigt fina, väl värda att grundas och målas om man är lagd åt det hållet.

Brädet är stort. Enormt stort. Vi hade problem med att få plats med det på ett bord i köksbordsstorlek, och det krävs dessutom ytterligare plats för alla brickor och kortlekar. Även det är väl mer eller mindre klassiskt Fantasy Flight.

Slutsatsen får bli att trots alla fina små mekaniska lösningar, och trots den höga kvaliteten på illustrationer och spelpjäser så är Middle-Earth Quest inget spel att spela om man inte har ett intresse för Ringarnas Herre, eller kanske ett intresse för komplexa brädspel. Det tar runt två timmar att dra igenom och det är hög inlärningströskel på grund av alla tokens och kortlekar som ingår. Inget för nybörjare och inget för de som letar efter lite lättare underhållning.

Sätt ditt eget betyg på Middle Earth Quest!

Intryck 8,5
Innehåll 8,5