Stronghold
Portal publishing
2-4
120 minuter
500:-

Intryck: 8     Innehåll: 4   12

I vissa spel brukar man prata om asymetrisk spelupplevelse. Det betyder att spelarna inte spelar spelet på samma sätt. Ett exempel är Space Hulk, där den som spelar marines spelar på ett annat sätt, med andra regler, än den som spelar genestealer. Stronghold använder denna spelmekanik i ett spel som handlar om att inta, eller försvara, en borg. Beroende på vilken sida du spelar på så är din upplevelse av spelet, och reglerna som gäller för dig väldigt olika.

Stronghold utspelar sig i en fantasyvärld där en stor borg, med människor som invånare, belägras av en hord av orcher, troll och gobliner. Belägraren har ett antal kort som representerar vad han kan göra under de sex faserna i en runda. Det finns flera alternativ för fyra av dem, så det går att variera sin spelstil ganska mycket, även om huvudsysselsättningen i varje fas är densamma. I fas ett skaffar man nya trupper, i fas två byggs krigsmaskiner, i fas tre skaffas utrustning, fas fyra handlar om träning av trupperna, i fas fem genomförs magiska ritualer och i sista fasen skickas trupperna mot borgen. Allt detta för att öka chansen att kunna bryta igenom murarna och vinna spelet.

Belägrarens främsta resurs är hans trupper, då allt som skall göras i de olika faserna kostar trupper. Oftast kan olika handlingar göras med antingen gobliner, orcher eller troll, men beroende på vilken sort man väljer så kostar det olika mycket. Det behövs alltid fler gobliner än orcher och alltid fler orcher än troll. Det spelar roll för försvararen vad som används. För varje trupp som används får försvararen en timglasmarkör.

Timglasen är den resurs som försvararen använder. Mellan var och en av belägrarens faser får försvararen spendera de timglas som samlats in under belägrarens senaste fas. I borgen finns olika handlingar som förstärker borgens försvar på olika sätt, som att bygga kanoner eller uppgradera soldater. Varje handling kostar tid, olika mycket beroende på hur effektiv handlingen är och timglasmarkörerna placeras på handlingarna och när tillräckligt många finns där genomförs handlingen. Det går att samla över flera faser och rundor.

När alla faser genomförts sker en strid vid varje mursektion där det finns belägrande trupper. De olika trupptyperna har olika styrka: 1, 2 eller 3. Siffrorna läggs ihop och eventuella bonusar för utrustning eller borgväggar läggs till. Den sida som har högst summa dödar differensen i styrka på motståndarsidan.

Till detta läggs skjutande med katapulter och kanoner, magi som förstör eller förstärker, order eller hjältar som förstärker trupperna mm, allt i försök att slå belägraren tillbaka respektive bryta ner försvaret. Belägrarens fördel är att han har i stort sett oändligt antal trupper medan försvararen har de trupper som finns i borgen och aldrig får fler. Belägraren har dock bråttom. Varje runda flyttas en vinstpoäng till motståndaren, så om inte genombrottet sker snabbt försvinner för många poäng och man förlorar, även om murarna slutligen rämnar.

Reglerna är dåligt skrivna och fulla med hål så att regeldiskussioner ständigt uppstår. Stronghold är däremot ett vackert spel, med fin spelplan och fantastiska komponenter. Det finns också mycket att göra och de olika taktiker som finns tillgängliga för belägraren är många, vilket leder till att det går att spela på flera olika sätt. För belägraren. Försvararen har alltid samma handlingar att tillgå och faktum är att efter ett par rundor, när belägrarens strategi börjar visa sig, så är försvararens enda val att reagera på vad belägraren gör. Vilket inte är ett val alls. Det är således mycket roligare och mer utmanande att spela belägrare. Det är en stor svaghet som gör att min åsikt om spelet sänks, oavsett hur smarta mekanikerna i övrigt känns eller hur snyggt spelet är. Möjligen kan spelet passa när ena sidan är betydligt mer strategiskt lagd, så att den spelaren kan vara belägrare, men det tar ju inte bort det faktum att som försvarare så gör jag inga meningsfulla val. Och hur kul är det?

Sätt ditt eget betyg på Stronghold!

Innehåll 4
Sammanlagt betyg 12