The Adventurers
Alderac Entertainment Group
2-6
45 minuter
500:-
  Intryck: 10     Innehåll: 6   16

På med hatten och fram med oxpiskan! Nu är det Indiana Jones-äventyr som gäller. Ok, så The Adventurers är inte ett officiellt spel om den hattprydda arkeologen, men tankarna går tveklöst till hans spännande upptåg. The temple of Chac skall utforskas och befrias från värdefulla artefakter.

Det är här spelarna kommer in. De kontrollerar varsin modig äventyrare, med en i reserv, som tar över när den första dör. Jag skriver när och inte om, för det är lätt att dö i The Adventurers. Äventyrarna har olika specialförmågor som går att använda en gång under spelet, annars är de identiska.

Chacs tempel består av flera olika delar, var och en dödlig på sitt sätt. Först kommer en korridor där väggarna sakta med säkert närmar sig varandra tills man mosas mellan dem om man är för långsam. Efter det kommer lavarummet där vissa stenplattor är säkra att gå på medan andra leder till döden i lavan. Vilka plattor som är säkra att gå på kan man få reda på i den första korridoren, men man måste avväga hur många handlingar man vill spendera där medan väggarna närmar sig. Samtidigt finns det skatter att plocka upp, om man känner att man har handlingar till det också.

Efter lavarummet får man välja vilken väg man skall ta. Man kan ta vägen över bron, som riskerar att rasa om man bär för mycket artefakter. Eller så tar man vägen genom vattnet, som är aningen kortare, men där man riskerar att drunkna om man bär för mycket skatter. Eller så kan man ta den långa vägen som inte innebär någon omedelbar risk, men som tar längre tid. Och att ta lång tid på sig är farligt, eftersom det hela tiden kommer en stor stenbumling rullande, precis som i första Indiana Jones-filmen, som hotar att mosa dig om du är för långsam. I korridoren som kopplar samman de olika rummen och där stenbumlingen rullar, finns också skatter att hämta, men det kostar också handlingar.

Som om det inte vore nog så beror antalet handlingar på hur mycket du bär på. Varje runda slås ett antal tärningar gemensamt för alla spelare. Beroende på hur mycket du bär så är det olika värde på tärningarna som ger handlingar att utföra. Om du till exempel bär 0-3 prylar så får du en handling för varje tärning som visar 2 eller mer. Om du bär 4-6 så får du en handling för tärningarna som visar 3 eller mer. Handlingarna används sedan till att gå, plocka upp saker eller undersöka ledtrådar eller lås. Eftersom bara att slag slås för alla spelare samtidigt så kan olika spelare få olika många handlingar, beroende på hur mycket de bär på.

Man kan sammanfatta spelet som en övning i balans. Om man vill öka sin chans att överleva och ta sig levande ut ur templet, så skall man inte bära runt på för mycket skatter. Men skall man ha en chans att vinna spelet, så måste man kanske plocka upp en skatt till, och en till och så vidare. Man vet inte vad hur mycket motspelarnas skatter är värda, utan bara hur många de har, så man kan aldrig vara säker på att vinna.

Produktionsvärdet för The Adventurers är fantastiskt. Spelplanen är snygg och brickorna är i tjock papp. Skattkorten är kanske lite små, men med fina bilder på olika artefakter. Bäst av allt är dock de olika plastkomponenterna. Till att börja med följer det med tolv plastfigurer, eftersom upp till sex spelare skall kunna ha två figurer var. Figurerna är i plast, men fint detaljerade. Med följer också bron man kan gå över, med individuella plankor som man kan ta bort allteftersom bron går sönder. Man får också den stora stenbumlingen och de krossande väggarna, där de senare är väldigt detaljerade. Ingen plast är målad, vilket kanske är mycket att begära, men det hade varit pricken över i.

Det är en härlig matinékänsla i The Adventurers och spänningen är hög. Tyvärr är omspelbarheten ganska låg, speciellt momentet med lavarummet har ett minnesmoment man lär sig efter att ha spelat ett antal gånger. Jag är säker på att det kommer komma expansioner med andra eller större tempel att plundra...jag menar utforska.

Sätt ditt eget betyg på The Adventurers!

Intryck 8,5
Innehåll 6,5