Power grid: Factory manager
Rio Grande Games
2-5
400:-

Power grid är ett mycket populärt spel och det är välförtjänt för det är verkligen ett bra spel. Power grid: Factory manager sägs utspela sig i samma ”värld” men ärligt talat så är det väl inte så mycket ”värld” att prata om. Hur som helst, båda spelen är från samma designer, Friedemann Friese. Den som gillar Powergrid kommer förmodligen att tycka om Power grid: Factory manager också.

I Power grid: Factory manager kontrollerar varje spelare varsin fabrik, som innehåller några grundläggande maskiner och lagerlokaler, samt sju arbetare. Vad fabrikerna tillverkar är oviktigt, men att tjäna mest pengar är det som ger vinsten i slutet av spelet. Varje runda börjar med en auktion om turordningen, där spelarna bjuder med sina arbetare. De arbetare som bjuds här kan inte arbeta under resten av rundan, så det gäller att avväga vad man vill göra senare när man bjuder.

I nästa steg väljer spelarna i turordning vilka maskiner, robotar, lagerlokaler och liknande som skall finnas tillgängliga att köpa under nästa fas. Urvalet beror på antalet spelare och när de väljs måste valen alltid göras från de billigaste först, så allteftersom spelet fortgår så blir dyrare och bättre utrustning tillgänglig i takt med att spelare köper de billigare sakerna. När alla valt vad som skall finnas tillgängligt så köper spelarna saker från marknaden, återigen i turordning, och installerar det som köps i sin fabrik.

Sist av allt justerar spelarna hur mycket de tillverkar och kan skeppa iväg, samt hur många arbetare som behövs för att driva fabriken och hur mycket energi den drar. Allt detta leder till hur mycket inkomst varje spelare får den rundan. Sedan börjar nästa runda med en ny auktion. Efter fem rundor vinner den som har mest pengar.

Power grid: Factory manager är ett klurigt spel, som till stor del handlar om att balansera sin fabrik på det mest optimala sättet. Hur mycket fabriken tillverkar och hur mycket den kan skeppa iväg måste balanseras eftersom det alltid är den lägsta av de två som avgör hur mycket pengar fabriken drar in. Samtidigt vill man hålla nere sina energikostnader och se till att så få arbetare som möjligt behövs för att driva fabriken. Ju färre som behövs där, desto fler kan bjudas på turordningen och köpa ny utrustning till fabriken nästa runda. Samtidigt gäller det att inte slösa för mycket med sina pengar, eftersom det är dem man vinner spelet med.

De avväganden som spelarna gör hela tiden är själva grunden för spelet och man kan nästan se det som ett pusselspel, där det gäller att hitta bästa möjliga kombinationen varje runda. Det går att välja flera olika strategier genom spelet och detta kan leda till spelets största nackdel, analys-paralys. Det finns så många val att det blir svårt att fatta beslut snabbt. Eftersom varje spelare gör sina val och köp efter varandra så kan det bli lång väntetid medan en spelare tänker och överväger. Då sitter de andra spelarna helt sysslolösa, speciellt om de redan gjort sina köp och inte har något eget planerande att göra. Det blir lätt tråkigt.

Men jag är ändå beredd att förlåta spelet för det. Spelmekanikerna sitter verkligen och det är klurigt på precis rätt sätt. Varje val är meningsfullt och den där långa betänketiden behövs verkligen ibland. Man får se upp så man inte gör fel, för ett tidigt misstag kan vara väldigt svårt att rätta till. Detta är verkligen ett spel som behöver spelas flera gånger innan man har koll på allt. Lyckligtvis är det också ett spel som inbjuder till att spela igen.

Spelet är snyggt med enkel med stilren estetik. Som vanligt när det handlar om ett spel av Friedemann Friese så är det mesta grönt och stilen känns lite retro men ändå modern. Komponenterna håller också hög kvalitet, även om det är papperspengar med, vilket jag personligen inte är så förtjust i. Men det finns dem som gillar det och i just det här spelet så kan det fungera bättre, eftersom det ändå är många pappbrickor att hålla reda på.

Sätt ditt eget betyg på Power grid: Factory manager!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 16