Munchkin
Steve Jackson Games
3-6
45 minuter
218:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Spelet Munchkin har blivit en gigantisk succé över hela världen som nog få gamers har missat. Det ges ut av Steve Jackson Games som har fått ett stort uppsving tack vare detta. Alla de olika varianterna av spelet handlar i grund och botten om samma sak, att man ska få upp sin karaktär från level 1 till level 10. Detta gör man genom att slå ihjäl monster så att man kan gå upp i level och få skatter, vilket gör det enklare att slå ihjäl monster. Ibland möter man monster som man inte klarar av att döda på egen hand, i dessa lägen har man två alternativ. Man kan ta hjälp av sina medspelare, vilka man då måste muta med skatter för att de ska vilja hjälpa till. Alternativt kan man försöka fly från monstret. Lyckas inte detta, ja, då händer det olika elaka saker med ens karaktär. Det värsta är givetvis att dö, då tappar man nämligen all cool utrustning som man har samlat ihop. Spelet är verkligen inte avancerat och är inte ett spel man ska ta seriöst. Som partyspel fungerar det däremot utmärkt, i synnerhet med en grupp spelare som kan skratta hårt åt alla internskämt som finns med i spelet.

Det finns i dagsläget fem olika varianter av Munchkin. Den första heter helt enkelt bara Munchkin och utspelar sig i fantasy-miljö, sedan har vi Star Munchkin (sci-fi), Munchkin Fu (Hong Kong-action), Munchkin Bites! (vampyrer) och slutligen Super Munchkin (superhjältar). Det finns också ett gäng expansioner som lägger till ännu fler kort till spelen, totalt sex olika finns utgivna i dagsläget. Det finns också regler för att kombinera två eller fler av spelen, vilket underlättas med hjälp av Munchkin Blender, som är en expansion för just detta.

Spelen skiljer sig inte nämnvärt från varandra utan välj den miljö som intresserar dig mest och börja där. Själv gillade jag både Munchkin och Star Munchkin mycket, men tröttnade lite när Munchkin Fu kom ut, mycket eftersom det inte hade John Kovalics underbara illustrationer. Jag bör väl också nämna att detta är det enda av spelen som inte har honom som illustratör.

Efter att ha spelat något av spelen ett antal gånger är det lätt att tröttna på det. I början sitter man och skrattar år alla galna prylar som finns i spelet, men efter ett tag har man sett alla korten och de är inte längre lika roliga. Då passar det utmärkt att ta upp något annat av spelen för att återvända till det förra efter ett tag. Det är också ett bra tillfälle att skaffa någon expansion till spelet.

Text: Tobias Eliasson

Sätt ditt eget betyg på Munchkin!

Totalt har 40 personer röstat.