Gavin Birnbaum
2-4
10 minuter
180:- (trä)
300:- (metall)

Intryck: 4     Innehåll: 7   11

Luffarschack för fyra spelare, med en studsboll: Så kan man sammanfatta Cubiko. Det spelas på en upphöjd spelplan på tre gånger tre rutor med tyg i botten. Det är alltså nio rutor i en kvadrat som står på små ben. Varje spelare har tre klossar var, i varsin färg.

En spelare börjar med att ta bollen och studsa den i bordet så att den landar på en av rutorna på spelplanen. Där placeras en kub och bollen går sedan vidare till nästa spelare, som studsar den och lägger ut en kub. Om man missar spelplanen eller bollen studsar av, får man helt enkelt inte placera ut en kub. Om man hamnar i samma ruta där en motspelare har en kub, så tar man bort den kuben och lägger dit sin egen.

När en spelare fått antingen alla sina kuber i en ruta, eller tre kuber i rad så tas alla tre kuberna bort och spelaren får poäng. Tre kuber i samma ruta ger en poäng, tre i rad i ytterkanterna ger två poäng, tre i rad över mittenrutan ger tre poäng, förutom diagonala rader som ger fyra poäng. En vanlig match går till fem poäng, men det går att variera som man vill.

Trots sin enkelhet är Cubiko riktigt kul, men man skall helst vara fyra spelare. Då blir det mycket kul bråk där man lägger ut kuber och sedan försöker andra ta bort dem. Spelet tar längre tid på fyra spelare, men är också mycket roligare. Och det går att träna upp sig. När jag spelade med skaparen av spelet i Essen så gjorde han rätt förbluffande manövrar med skruv och spinn på bollen. Största fördelen med att träna är att man slipper hämta bollen under soffan lika mycket när man blir bättre.

Cubiko finns i två varianter, en i trä och en i metall. Jag har spelat med varianten i trä och jag måste säga att det inte är så hög kvalitet. Kuberna är inget fel på, men själva spelplanen känns ofärdig och grov. Jag undrar också hur länge tyget i planen kommer hålla om man spelar mycket. Jag har bara sett bilder på metallversionen, så jag vet inte hur bra kvalitén på den är, men förhoppningsvis är den bättre.

Sätt ditt eget betyg på Cubiko!

Intryck 4
Sammanlagt betyg 11