Star Wars Saga Edition: Galaxy of Intrigue
Star Wars Saga Edition
224
360:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Galaxy of Intrigue är som titeln antyder en kampanjbok med fokus på intriger, hemligheter, mutor och sabotage. För vissa är det här viktiga ingredienser i rollspelandet och något man gärna får hjälp med tidigt. För Wizards of the Coast fick det vänta till kampanjbok nummer tolv till Star Wars Saga Edition.

Vad får man då för pengarna? Precis som vanligt får man nya species, talents, feats, equipment och droids. Nytt i regelväg är skill challenges (känt från Dungeons & Dragons) där karaktärerna löser problem eller en serie utmaningar gemensamt och utan att nödvändigtvis behöva ta till våld. Därtill hör en värdering av insatsen, dvs konsekvenserna av handlingarna med olika tänkbara scenarion baserade på framgången under skill challengen. Även om denna formel inte garanterar lyckat rollspelande så tror jag ändå att det finns inslag som kan vara till stöd och som kanske till och med kan få spelgruppen att agera på ett nytt sätt. I kampanjavsnittet får man tips om hur man bygger spännande intrigspel och man får även serverat ett antal färdiga organisationer (bl a Tagge Company, Hapes Consortium och Tapani Noble Houses) som kan komma till användning. Utöver det finns en detaljerad beskrivning av planeten Nyriaan, åtta miniäventyr (med skill challanges) samt fullängdsäventyret The Perfect Storm. Materialet kan användas till samtliga eror.

Avslutningsvis tre saker om boken. Det här är en bok för nobles – det är inte en slump att det är flest nya talents till just nobles. Och kanske är det också så att nobles behöver en liten boost. Boken lägger fokus på gråskalorna i det annars så svartvita Star Wars-universat. Det kan nog vara klokt och bidrar till att man kommer ifrån alltför stereotypt rollspelande. Det går inte att komma ifrån att boken känns som två böcker i en. Det är intrigspel och skill checks och sen är det Nyriaan och äventyr. Kunde de inte fylla boken med det första temat? Det skulle kunna vara en förklaring till att vi fått vänta på en bok som denna.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Saga Edition: Galaxy of Intrigue!

Innehåll 6