Shipyard
Czech Games Edition
2-4
120 minuter
450:-

Bakom det ganska tråkiga namnet Shipyard döljer sig ett finurligt och mycket välbalanserat litet spel. Inte så litet heller, det tar hyfsat lång tid att spela som kräver god koncentration om du skall ha en chans att vinna. Temat kanske inte heller låter så lockande för en del, att bygga båtar på 1800-talet, men när spelet väl är igång så engagerar det mer än väntat.

Spelplanen i Shipyard består helt enkelt av ett antal stationer där olika saker spelarna vill skaffa finns upplagda. Varje spelare har också en liten spelmatta där båtar byggs och resurser förvaras. Tillgång till de olika resurserna fås genom att välja den handling som ger en viss typ av resurs, om det så handlar om båtdelar, personal, utrustning till båten eller den kanal där man testkör sin båt. Kruxet är att man inte får välja samma handling två drag i rad eller de handlingar där andra spelare står. Vissa handlingar är mer populära än andra, men det finns en morot för att välja handlingar som inte valts på länge. Man får nämligen extra pengar då, pengar som behövs för att göra de andra handlingarna. Brickorna med handlingarna rör sig dessutom på en liten bana allteftersom de görs, som fungerar som en sätt att räkna rundor. När brickorna gjort ett varv har en runda gått. Enkelt och genialiskt.

En båt måste bestå av en för, en mittendel och en akter, men antalet mittendelar kan var många, ända upp till sju. Spelarna får därför göra ett avvägande mellan att göra många små båtar, ett fåtal stora båtar eller en blandning. Till hjälp att välja finns ett antal bonusbrickor som slumpas ut i början av spelet och hålls hemliga. Här kan spelarna få extra poäng för att till exempel ha byggt flera båtar av en viss längd eller för att ha många av en viss sorts utrustning eller besättning på båtarna.

Utrustningen och besättningen finns i flera typer och vad en spelare anser sig behöva avgörs av bonuskorten men även de kanalbitar som de väljer att skaffa. När en båt byggts klart så tas den på en jungfruresa som ger poäng beroende på hur snabb den är och vilken utrustning den har när den passerar små markörer i kanalen. Det går också att skaffa varvspersonal, som ger olika fördelar eller bonusar i anskaffandet av de övriga resurserna.

Spelarinteraktionen är inte så hög. Den består mest i vilka handlingar som väljs och att man ev. köper de resurser som de andra spelarna spanat in. men det finns inga sätt att sabotera i övrigt, vilket jag anser vara bra. Det är lite som att lösa en rebus när man bygger sin båt. Man kollar sina bonuskort och man kollar vad som finns tillgängligt och försöker göra det bästa av situationen. Det påminner lite om Agricola, där man måste hinna med att göra så mycket som möjligt på ett begränsat antal rundor. Detta kan leda till stress, vilket jag inte är så förtjust i, men det är knappast ett klagomål.

Vad jag däremot klaga på är bonuskorten, eller snarare hur olika de är. Antalet potentiella poäng de kan ge är väldigt olika vilket gör att det kan bli skev fördelning av dem från början. Varje spelare får ett antal kort och måste varje gång det gått en runda slänga två, så att det i slutet bara finns två kvar för varje spelare. Man har på så sätt en viss chans att påverka vad man satsar på, men i omgångar jag spelat har vissa spelare kunnat uppfylla sina bonusmål bara genom att spela som vanligt, medan andra tvingats kämpa hårt för att uppnå sina mål, för att ändå få mindre poäng för dem. Detta går att balansera om man vill, genom att ta bort de som känns obalanserade.

Shipyard är snyggt, med stil som passar temat. Lådan innehåller många olika komponenter som alla håller hög kvalitet, även om vissa bitar är aningen små. Det gör dem ibland svåra att hantera smidigt, men hade det varit större hade spelet tagit mycket mer plats. Illustrationerna ser bra ut och håller en tydlig 1800-talsstil.

Sammanfattningsvis, Shipyard har ett bra system och oavsett om man gillar temat eller inte är det en intressant spelupplevelse som bjuder in till att spela fler gånger.

Sätt ditt eget betyg på Shipyard!

Innehåll 8