Savannah Tails
Fragor Games
2-5
250:-

Intryck: 4     Innehåll: 5   9

Strutsracing på savannens vidder, låter det intressant? I så fall är Savannah tails ett spel för dig. I alla fall om du är barn, för det här spelet har inte så mycket att erbjuda en vuxen spelare.

Spelarna får varsin uppsättning kort och en liten struts i trä. En spelplan byggs upp av stora bankort och kan göras så lång eller kort som man känner för. Bankorten är dubbelsidiga, där ena sidan är enkel och den andra har mer hinder och tilläggsregler. Spelarnas kortlekar består av kort i fyra färger med olika valörer mellan två och sex. Samma fyra färger finns på banan och när det är en spelares tur så spelas ett kort från handen och spelarens struts får flytta så många steg, men måste sluta på den färg som kortet visar. Står man redan på den färgen får man en fartbonus. Först i mål vinner.

På vägen går det också att plocka upp bonusar genom att gå på vattenhål som finns på banan. Dessa är kort som alla spelare har och man väljer vilket man vill aktivera varje gång man hamnar i ett vattenhål. Bonusarna varierar från att få ta två extra steg till att få ha ett kort extra på handen varje runda. De mer avancerade baksidorna på bankorten innehåller framför allt olika djur som vart och ett har en specialregel, till exempel att man inte får gå på den rutan eller att man måste slänga alla kort och dra nya.

Savannah tails är ett fult spel, så enkelt är det. Korten ser väl ok ut och trästrutsarna är söta, men bankorten ser ut som om en femåring gjort dem, med bilder tagna från Clip-art, Fragor Games består av två bröder som publicerar sina spel själva men det förlåter ändå inte hur fult det här är.

Savannah tails är trist. Med de vanliga bankorten, utan djur och sånt, är det bara en exercis i att spela kort och flytta sin struts så många steg. Med djur och annat blir det lite roligare, men det lilla extra räcker inte för att göra det här spelet intressant. Barn kan nog gilla det här spelet, men det är lite för komplicerat för att barnen skall kunna spela det själva.

Sätt ditt eget betyg på Savannah Tails!

Intryck 4
Innehåll 5