Axis & Allies 1942
Tillverkare
Avalon Hill
Spelare
2-5
Speltid
180 minuter
Webb
http://www.wizards.com
Ca Pris
350:-
 
  Intryck: 7     Innehåll: 7   14
 
 

Avalon Hills Axis & Allies-franchise firar 25 år, detta med strategispelstiteln Axis & Allies 1942. Det är en massiv box man får i handen, med gediget genomarbetat spelbräde och nästan 400 spelmarker i form av olika stridande enheter; ytfartyg, u-båtar, bombplan, jaktplan, infanteri, industrier, olika markörer. Alla spelpjäser utom markörerna är i plast och färgkodade för att mostvara respektive stridande part; svart för Tyskland, röd för Sovjetunionen, grön för USA osv.

Vid en första anblick är mängden spelpjäser nästan avskräckande, men lockande. ”3D”-visionen av denne strategispelens nestor tar steget bort från pappbrickornas värld och för upp den pangeografiska strategisimulationen på en ny nivå. Fast låt inte småsyskonen (eller katten!) komma i närheten – spelet ”innehåller smådelar”.

Spelbrädet avbildar världskartan i ett ”wrap around”-perspektiv i fyrfärgsformat. Med andra ord finner man Indiska Oceanen både till höger och i vänsterkant av spelbrädet. Allt är indelat i zoner med en tunn, ibland svårtydbar gräns; vitt markerar neutrala zoner, andra färger motsvarar respektive stridande makt (grön för USA osv). De neutrala områdena är ljusare än övriga zoner. Haven är zonindelade, företrädesvis utifrån vilka ö-grupper där finns i dem.

Regelboken är väl avvägd men otydlig. Jag hade hellre sett en punktlista á la Squad Leader istället för den mer ”berättande”, rubrikindelade regelsamlingen. Dock är den tillräckligt pedagogiskt uppbyggd för att man ska förstå vad det hela handlar om. Det blir lite bläddrande, men varje spelmoment finns samlat under egen rubrik - ”combat”, ”noncombat”, ”movement” etc.

Axis & Allies 1942 är ett turbaserat strategispel bestående av sex ”gameturns”, där varje speltur är indelad i sex olika faser. En rad av dessa faser är i sin tur indelade i tre eller fler faser. En komplett speltur tar i runda slängar en halvtimme att genomföra, beroende på vad man ämnar genomföra.

Valutan är ”industrial production credits”, IPC. De motsvarar varje stridande nations totala produktionsnivå. Ur IPC-värdet drar man de antal och olika truppslag man vill mobilisera, eller bygger industrikomplex, vilka också fungerar som mobiliseringspunkter.

Marktrupper motsvaras av infanteri, artilleri och stridsvagnar. Sjötrupper motsvaras av ytfartyg – slagskepp, kryssare, hangarfatyg, transportfartyg – och ubåtar. Snart nog inser man vikten av ett välfungerande sjökommando, inte minst i Stilla Havet- och Indiska Oceanen-arenan. Att förlora sina slagskepp kan betyda vinna eller försvinna.

Vid en första anblick verkar det finnas en obalans i spelet, genom det antal trupper USA och Sovjetunionen startar med. Det är här strategimomentet kommer in – och det är ett historiskt spel, baserat på verkliga händelser. Den spännande delen blir om man som en underlägsen fiende ändå kan uppnå världsherravälde! Faktum är att det är upplagt för seriöst alternativ historia här – kommer Tyskland att erövra Washington, eller förvandlas Kina till ett slagfält mellan Sovjetunionen och Japan? Det är bara ens egen finurlighet och strategiska know-how som sätter gränserna.

Det här är strategi på hög nivå. Möjligheterna är oändliga; strategiska bombräder mot industricentra för att slå ut fiendens produktionskapacitet, land- och sjöinvasioner, handhavande av ubåtsjakt, ska man satsa allt på att förinta hangarfartygen eller slå ut flygplanen i luften?

Känslan man snart får under en speltur är den av fyrstjärnig general i någon under-jordisk bunker. Att febrilt söka upptäcka fiendens kommande strategi, att flytta sina trupper och se till att man inte står utan viktiga vapenslag är det alltigenom dominerande handlandet. På sätt och vis påminner det om klassiska Risk; det gäller att inte bara ligga steget före, helst ska man vara fem steg före!

Glöm den lilla soldaten i fält. Det här handlar om överlevnad på pangeografisk skala.

Text: Joakim Andersson


 
  Sätt ditt eget betyg på Axis & Allies 1942!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 1 personer röstat.
Intryck 7
Innehåll 7
Sammanlagt betyg 14
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006