Priests of Ra
Rio Grande Games
2-5
350:-

Jag har aldrig spelat Ra. Jag erkänner det, trots att det är med en viss skam. Det kan kanske anses konstigt att recensera ett spel som är en variant på ett spel man aldrig spelat, men när man står där, på världens största brädspelsmässa och Jay Tummelson, VD för ett av världens mest inflytelserika spelföretag, trycker ett exemplar av spelet i näven på en, då tackar man inte nej. Så här är jag nu, för att recensera ett spel som de som spelat det med mig, som också spelar Ra, säger är väldigt likt föregångaren. Jag kan inte avgöra det utan satsar istället på att skriva en recension på just Priests of Ra, och undvika jämförelser till Ra i övrigt. Har du spelat Ra, så kanske du känner igen dig.

Inte helt förvånande utspelar sig Priests of Ra i det forntida Egypten. Spelarnas mål är att samla berömmelsepoäng genom att med solikoner bjuda på brickor i en auktion. I sin runda drar spelaren en bricka ur en påse och lägger den bland de andra som skall auktioneras. Först när en Rabricka dras börjar själva auktionen, som då gäller alla kort som dragits fram till dess, inklusive eventuella negativa brickor. Spelet spelas över tre epoker, det vill säga tre rundor, där varje epok spelas tills tio Rabrickor dragits.

När spelare bjuder har de en uppsättning solikoner med ett värde mellan ett och sexton. En spelare börjar bjuda och övriga måste sedan i tur och ordning antingen dra sig ur eller höja. Det kluriga är att det vinnande budet läggs på spelplanen och följer sedan med till vinnaren av nästa auktion, så man måste se upp så man plötsligt inte sitter med bara låga solikoner. Efter varje epok delas poäng ut beroende på vad spelarna samlat på sig för brickor.

De olika brickorna som bjuds på är: folk i fyra färger, där den som har mest av en viss färg får poäng; byggnader, där man får poäng för varje par av samma färg; pestbrickor, som ger minuspoäng i en stegrande skala desto fler man har; präster, som ger poäng och även kan ta bort pestbrickor och slutligen pyramidbrickor. Pyramidbrickorna ger bara poäng efter tredje epoken och då gäller det att ha samlat en så stor pyramid som möjligt. Pyramiden består av brickor som läggs i en pyramidform, det vill säga att du måste ha minst tre, sex, eller tio brickor i sig. Det går också att få ankhs, genom att samla de olika andra brickorna, som också ger poäng i slutet av spelet. Sist men inte minst så fås poäng från summan av de solikoner som varje spelare har i slutet. Återigen gäller det alltså att inte bli av med alla de högsta siffrorna.

Systemet i Priests of Ra är väl utarbetat men det finns en sak jag stör mig på: slumpmässigheten i Rabrickorna. Eftersom nästan 20 procent av påsens innehåll är Rabrickor så kan det ibland bli väldigt underliga omgångar där man nästan bara drar Rabrickor och auktionerna handlar om en eller ett par brickor. Om det händer är det sedan stor risk att en senare auktion blir väldigt omfattande. Det är då svårt att bygga någon taktik eller att planera framåt i spelet. Man är liksom helt i Rabrickornas våld. Jag gillar det inte, men det kan säkert finnas de som tycker att det är en intressant mekanik. Jag gillar dock hur solikonerna byter spelare skarpt. Det är en klockren mekanik.

Komponenterna är snygga, med tydligt egyptiskt tema. Spelplanen kunde dock varit lite mindre utsmyckad eftersom det, om man tittar på den upp-och-ned, som det blir när man sitter runt ett bord, ofta blir rörigt att se vad som är vad på planen. Allt håller dock hög kvalitet och färgerna är helt fantastiska.

Sammanfattningsvis så kan man säg att det här är ett bra spel, med solid mekanik och snygga komponenter. Men jag fångas inte riktigt av det. Det är inte ett spel jag kommer spela många gånger, det blir liksom inte riktigt spännande någon gång. Jag tror dock att det kan passa en del spelare perfekt så betyget måste ändå sättas objektivt för att återspegla det. Och spelet gör mig också sugen på att testa Ra, om inte annat för att se om de är så likt som alla säger. Någon som har ett exemplar och vill spela?

Sätt ditt eget betyg på Priests of Ra!

Sammanlagt betyg 14