Dungeon Lords
Z-Man Games
2-4
90 minuter
600:-

Intryck: 8     Innehåll: 5   13

Dungeon Lords var ett av de mest omtalade spelen på spelmässan i Essen 2009. Czech games edition, som designat spelet har de senaste åren gjort flera populära spel och alla var nyfikna på vad de skulle åstadkomma härnäst.

För dem som i slutet av 90-talet spelade det smått klassiska datorspelet Dungeon Keeper så är det tydligt var skaparna av Dungeon Lords fått idén till sitt spel från. Varje spelare har en egen dungeon som skall byggas ut, befolkas med monster och uppgraderas med fällor och speciella rum. Allt för att på effektivaste möjliga sätt besegra de irriterande äventyrarna som envisas med att försöka invadera ditt grottsystem.

Under varje runda väljer spelarna vilka tre handlingar de vill utföra. Det finns åtta att välja på: Skaffa mat, förbättra rykte, gräva tunnlar, gräva efter guld, skaffa arbetare, köpa fällor, hyra in monster (eller spöken) och bygga rum. Mat och guld används till att göra de övriga handlingarna. Arbetare används till att gräva tunnlar eller efter guld. Fällor och monster (eller spöken) används när äventyrarna kommer till grottan. Rykte är viktigt, för den som har sämst rykte riskerar att locka till sig den ökända paladinen, som är en riktigt jobbig äventyrare. Tunnlarna och rummen är det som utgör själva grottsystemet och i vissa rum kan arbetare sättas för att ge dig extra resurser.

Spelet spelas över två år, som vart och ett består av fyra rundor enligt ovan, ett för varje årstid på året. När hösten är slut kommer äventyrarna till din dungeon, men de har slagit läger utanför under året så du har kunnat planera inför deras ankomst. Det finns fyra typer av äventyrare: tjuvar, som kan desarmera fällor; präster, som kan hela; magiker, som kan lägga magi och krigare, som är bra på att gå först och tåla mycket stryk. Paladinen, som det bara finns en av, är alla fyra sorterna samtidigt.

När äventyrarna tar sig in så gäller det alltså att utnyttja de monster (eller spöken) och fällor man skaffat för att stoppa dem. Varje äventyrargäng består av tre hjältar som stannar i din håla tills de förstört fyra tunnlar/rum, eller tills de alla är besegrade. Man får poäng för att fånga in äventyrarna, poäng som i slutet av spelet är det som avgör vem som vinner. Man får också poäng för att till exempel ha störst dungeon, för att vara den med sämst rykte och för att ha mest guld.

Regelboken till Dungeon Lords skulle kunna användas som ritning för andra regelböcker. Den är mycket bra upplagd, med många exempel och bilder som förklarar. Inte bara det, den är rolig också. Små tips och texter från två filurer är instoppat i hela häftet och de leder ofta till skratt. Det finns till och med några övningsscenarion så att man kan lära sig spelet på ett väldigt enkelt sätt. Stor tumme upp för det.

Innehållet i boxen är också av hög kvalitet och illustrationerna är mycket snygga. De är, trots temat, väldigt gulliga på ett roligt sätt som passar hela spelet perfekt. Komponenterna med pjäser både i trä och plast är också mycket fina. Det enda som går att klaga på är att det är så mycket info som skall få plats på de sju (!) spelbrädena (om man spelar på fyra spelare) att det blir lite rörigt och svårt att få en bra överblick. Man vänjer sig, men det är förvirrande i början.

Dungeon Lords har en nackdel som tyvärr sänker betyget en del. Det är helt enkelt inte så spännande. Man pusslar med att klara sig mot äventyrarna som invaderar grottan och man kan se det lite som att lösa en rebus. Äventyrarna har värden och du har ett antal tillgångar att använda för att stoppa dem. Men för den nivå av komplexitet som spelet ändå har så gör spelarna förhållandevis få val under spelets gång. Det är mycket hanterande av resurser, men det känns ändå som att jag som spelare inte har så stora möjligheter att påverka vad jag kan göra. Man tar det lite som det kommer. Kanske om man spelar många gånger så kan man börja planera långt i förväg, men i så fall skulle spelet behöva vara lite mer spännande.

Sätt ditt eget betyg på Dungeon Lords!

Innehåll 5
Sammanlagt betyg 13