Pirate´s Cove
Days of Wonder
3-5
90 minuter
489:-

Det har de senaste åren rått något av en piratnoja Sverige över och i min umgängeskrets specifikt. Det har varit Jolly Roger hit och booty dit, aar och trehövdade apor överallt. Inte helt oväntat då att Pirate’s Cove har blivit populärt bland mina vänner. Det hade dock inte lyckats med detta om det inte varit ett bra spel som helt och hållet hyllar och håller sig inom genren.

Genren i fråga handlar inte om riktiga pirater utan här är det Pirates of the Caribbean och Cutthroat Island för hela slanten. I Pirate’s Cove tar man sig an ett skepp som dess kapten och sedan börjar jakten på booty, ära och berömmelse. Det är det sista som är spelets mål, att bli den mest berömda kaptenen på de sju haven. I jakten på detta plundrar man de närliggande öarna, slåss med varandra om skatter, besättning, kanoner, skepp och allt annat som kan tänkas behövas och som om det inte var nog med de andra spelarna har man även chansen att få slåss mot ännu mer berömda pirater. Vad sägs om Edward Teach ”Blackbeard”, Den flygande holländaren och Ann Bonny? Ingenting saknas, man kan till och med få en papegoja som kraxande ser till att dina kanoner alltid skjuter full salva. Spelplanen ger rätt känsla, den för mina tankar till en blandning mellan en karta och en målning vilket än mer ger känslan av att man är med i en piratfilm. Alla spelpjäser är i trä, utom skeppen, som tyvärr är i gjuten plast. Detta glömmer man dock fort för vem bryr sig om skeppet är i plast så länge som det seglar mot den största skatten och besegrar de mäktigaste fienderna?

Spelet tar ungefär en timme, men det är en timme med ganska högt tempo. Även här följer de genren, reglerna är enkla och snabba och borgar för ett spel med rykande kanoner och lastutrymmen fulla av guld. Trots detta är det mycket taktik inblandat, man måste hela tiden överväga riskerna med att åka till de olika öarna, fundera på vart de andra spelarna är på väg och överväga om det är värt risken med myteri bara för att komma undan någorlunda helskinnad.

Det finns dock saker med spelet som inte är helt perfekta. Hamnar man efter från början vad gäller upprustning av skeppet är det inte helt osannolikt att man aldrig kommer ikapp. Det kan sluta med att man efter två rundor vet att man aldrig kommer att kunna vinna och det har oftast bara med otur att göra. För många av korten med extra fördelar hos en person kan även de skapa en liknande obalans, då vissa av korten ger oproportionerligt stora fördelar. Men vad gör detta när man kan förlora med ett stort aaar från sina läppar och en papegoja glatt kraxande på axeln?

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Pirate´s Cove!

Totalt har 10 personer röstat.