Talisman – The Frostmarch
2-6
90 minuter
230:-

Talisman är i grund och botten en ganska simpelt spel; slå din tärning, flytta din gubbe och se vad som händer. I all sin enkelhet är det dock också ett väldigt roligt spel, enligt mig. Vad kan då en expansion göra för att inte förändra spelet som sådant men ändå tillföra något nytt och spännande som gör att den förtjänar detta betyg? Jo, den kan göra precis det som Frostmarch gör, ge större möjligheter till andra typer av strategier inom spelet. Efter att tillsammans med vänner ha spelat igenom det med de nya komponenterna satt vi och funderade kring hur det här hade påverkat spelet och kom fram till att alla de kort vi tyckt varit roligast att använda, framförallt bland spells, kom från Frostmarch. Vi kände alla att det var en ökad interaktion mellan spelarna och en på sina ställen rent ut sagt skrattretande underbar sådan. Vad sägs om tillfället när vi alla var på väg att förvandlas till paddor på grund av en spell som fick en motspell på sig (numera kan du inte bara bli en padda på grund av ofördelaktiga tärningslag eller onda häxor, även dina vänner kan ha nöjet att få dig att slemmigt skutta runt på brädet)?

De alternativa sätten att spela på, som att börja med warlockquests som måste avslutas innan man får gå in i innersta nivån, är också underhållande och skapar variation utan att för den sakens skull förändra själva grunden. Samma sak med de alternativa sluten. De nya gubbar som följer med är även de välanpassade, det är inte som det ibland blir med nya figurer, att de är så pass optade att ingen annan har någon chans, utan ger helt enkelt lite variation. Expansionen är snygg, det går inte att se någon layoutmässig skillnad mellan nya kort och gamla, annat än en liten symbol som visar på vilken expansion de kommer från.

Är Talisman ett spel för dig ska du innan nästa omgång införskaffa Frostmarch och äger du inte Talisman, vad väntar du på? Vem kan motstå att i ren illvilja och ett starkt behov av dina vänners ägodelar förvandla dem till slemmiga små paddor?

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Talisman – The Frostmarch!

Totalt har 4 personer röstat.