Kingpin
Kuznia Gier
2
350:-

Intryck: 7     Innehåll: 4   11

Polen, och övriga Östeuropa, har kommit starkt i brädspelsvärlden de senaste åren. I spetsen för detta har vi sett företagen Portal och Czech Games Edition men det finns andra, som till exempel Kuznia Gier som gjort Kingpin. De östeuropeiska spelen kännetecknas ofta av bra spelmekaniker som ändå känns väl anknutna till spelets tema, något som dock Kingpin inte lyckas med.

Kingpin fullkomligt dryper av känsla, i alla fall när man tittar på spelplanen, lådans utsida och spelbrickorna. Regelboken är ett kapitel för sig. Den är katastrofalt layoutad och otroligt rörig att läsa. Den är full med exempel, men de är så taskigt placerade och ofta dåligt skrivna att man sällan blir klokare av dem. Men åter till estetiken i spelet. Det är tydligt att skaparna har läst Sin City en eller annan gång. Stilen i spelet hämtar mycket från serien och även om det inte direkt tar karaktärer från albumen, så är det väldigt tydligt var inspirationen kommer ifrån.

När man öppnar lådan blir man besviken. Den känns nästan helt tom. Med tanke på priset, och storleken på lådan, så innehåller den inte mycket alls. En spelplan, 24 pappbrickor och några träpluppar är allt. Komponenterna håller dock hög kvalitet och illustrationerna är som sagt bra, om man nu gillar Sin City-stilen.

Hur är spelet då? Jo, det är i grunden ett abstrakt strategispel med temat påklistrat. De båda spelarna, för detta är ett spel för bara två spelare, kontrollerar varsin gangsterorganisation, italienska maffian, ryska maffian eller yakuzan alla med varsin färg och lite olika spelstil, som dock inte är tillräckligt olika för att egentligen märkas så mycket.

Spelbrädet består av ett rutnät där varje spelare har en startzon, som är de rutor där spelaren får lägga ut nya brickor. I mitten finns ett ingenmansland och ett av spelets vinstkriterier är att ha tre brickor där samtidigt som motspelaren inte har några alls. De två andra kriterierna för vinst är att antingen få en av sina brickor förbi motspelarens startzon, eller att helt enkelt utrota alla motspelarens brickor.

Brickorna har ikoner på sidorna, som visar dess anfallsstyrka och/eller försvar åt olika håll. En bricka kan anfalla eller försvara sig bara åt de håll där den har ikoner. Spelet blir därför en taktisk övning i att placera och flytta sina brickor rätt och försöka utmanövrera motståndaren. Det är inte alltid helt rätt att gå på anfall utan ibland kan det räcka med hotet om anfall. Det påminner lite om schack, men där alla pjäser har olika sätt att slå. Liknelsen är rätt bra i övrigt också, då spelet lockar till långsamt kontemplerande av det taktiska läget. Men det slutar tyvärr där, eftersom Kingpin är rätt trist. Temat är påklistrat och engagerar inte. Det känns onödigt och jag tror att det bara kommer lura fler spelare att köpa det än vad som kommer bli nöjda. Jag hade gärna sett att Kuznia Gier hade gjort ett temalöst, abstrakt strategispel istället. Då hade inte brickorna varit så plottriga.

Så lite paradoxalt får spelet bra betyg i Intryck, eftersom det är snyggt och tematiskt, men den delen är helt onödig och sänker nästan helhetsintrycket av spelet. Innehåll får ett lågt betyg, trots att systemet i sig är helt ok. Men reglerna är otroligt dåligt skrivna och hade jag pungat ut med 350 kronor för det här spelet hade jag känt mig lurad. Kingpin lyckas också, på något underligt sätt, var engagerande och totalt ointressant samtidigt. När jag spelar så klurar jag på hur jag skall kunna kringgå min motspelares brickor, men när jag spelat klart känns det bara som, ”jaha, skall vi spelat något annat, roligare?”. Sist men inte minst har spelet ett helt meningslöst rundesystem. Varje spelare har bara 25 rundor på sig att avsluta spelet, sedan vinner den som inte började spelet. Men man glömmer lätt att flytta den där markören så den har liksom ingen effekt. Den är antagligen med för att spelet inte skall låsa sig och sluta oavgjort, men den här lösningen känns svag och jag är säker på att det gått att lösa på något bättre sätt.

Sätt ditt eget betyg på Kingpin!

Totalt har 4 personer röstat.
Intryck 6,75