Tulipmania 1637
JKLM games
3-5
250:-

Intryck: 5     Innehåll: 9   14

Kära Fenix-läsare, jag vet inte om ni vet vem Scott Nicholson är. Han har sedan flera år gjort spelrecensioner på www.boardgameswithscott.com och på YouTube i kanalen Scott’s Stuff. Hans recensioner tar formen av en förklaring av hur spelet går till med ett litet omdöme på slutet. Scott har tagit en paus från filmandet just nu, men hans gamla filmer är ett utmärkt sätt att få veta mer om ett spel och till och med lära sig reglerna tillräckligt bra för att knappt behöva läsa dem innan man börjar spela. Scott är dessutom genomtrevligt mysig och rolig på ett fånigt sätt. Scott har i och med Tulipmania 1637 lyckats ge ut sitt första spel. Man märker att han vet vad han pratar om när det gäller spel, för det här är, systemmässigt, ett helgjutet spel.

Spelarena tar på sig rollerna som tulpanhandlare i 1600-talets Holland. Tulpanhandeln nådde vid den här tiden astronomiska höjder för att sedan krascha hårt när verkligheten knackade på dörren. Uttrycket Tulip mania används än idag i ekonomiska kretsar för att beskriva en marknad där priser trissas upp till helt overkliga nivåer. I spelet är det alltså spelarnas mål att utnyttja den tulpanhysteri som rådde för att tjäna en ordentlig hacka.

Spelplanen i Tulipmania visar de priser tulpanerna kan uppnå och under spelets gång vandrar tulpaner i fem färger uppåt i pris allteftersom de köps, för att sedan krascha ner när priset nått toppen. Varje spelare startar med en tulpan i varje färg, samt en hand på tre köparkort, som har samma fem färger som tulpanerna. Dessa kort representerar köpare som är intresserade av den färg på tulpan som de själva har.

I sin runda så börjar spelaren med att sälja en av sina tulpaner. De andra spelarna väljer, dolt med hjälp av kort om de vill köpa, låta en av sina köparkort köpa, spekulera i eller låta sina köparkort spekulera i tulpanen. Om spelaren själv köper tulpanen så betalas priset ur egen ficka och den köpande spelaren får sedan tulpanen av säljaren. Om spelaren väljer att låta ett köparkort stå för köpet så slängs kortet och sedan betalar banken säljaren medan tulpanen går till banken. Vid båda dessa fall går sedan priset på den aktuella tulpanfärgen upp. Vid spekulation så stiger priset snabbare, men i övrigt fungerar det på samma sätt som att köpa, förutom att det kostar två köparkort att låta banken betala.

Det låter kanske lite invecklat, men när man väl spelar så är allt väldigt naturligt. den aktuella spelaren får efter försäljningen dra ett köparkort och, om så önskas, köpa en ny tulpan till marknadspris. Så fortsätter spelet tills alla tulpanfärger har kraschat. Detta sker alltså när en tulpan nått det högsta priset på spelplanen. Då sker utbetalning på den färgen till alla spelare, baserat på hur många tulpaner de har och hur många köpare i den färgen de har på handen.

Tulipmania har ett enkelt system, när man väl kommit in i det, men är ändå oerhört komplext. Att klura på vad motspelarna skall göra, hur de spekulerar och vad du kan göra för att komma ut på topp är hela spelet. Det går att analysera och fundera länge, vilket kan avskräcka en del, men som enligt mig är en del av det som gör spelet så fantastiskt. Jag har spelat omgångar av Tulipmania som slutat med en skillnad på vinnaren och den som kom sist på mindre än 1 000 floriner, vilket med tanke på att vinnaren hade över 14 000 floriner är väldigt jämnt, något som jag verkligen gillar.

Kvaliteten på korten är tyvärr dålig och ganska snart börjar korten bli märkta om man inte sätter dem i plastfickor. Det absolut största problemet är färgerna på köparkorten. Den blå färgen och den lila färgen är så lika att det inte går att skilja dem åt, om du inte håller upp ett av varje bredvid varandra. Det gör att spelare blir förvirrade och gör felaktiga beslut. Illustrationerna är tråkiga men helt ok funktionella. Lyckligtvis så anser jag att Tulipmania 1637 är så bra att man kan ha överseende med kvaliteten på innehållet. Plus att man får med små tulpaner i trä som är väldigt söta.

Sätt ditt eget betyg på Tulipmania 1637!

Intryck 5
Innehåll 9