Dice Town
Matagot
2-5
450:-

Man kan nästan tro att jag hittar på nu, men här kommer två recensioner på spel som handlar om vilda västern, använder pokertärningar som en av sina huvudmekaniker och som båda är skapade av någon som heter Bruno, men inte samma Bruno på de båda spelen. Illustrationerna i spelen är också lika; de har samma serieaktiga stil.

Det första är Dice Town. Här skall spelarna ge sig in i staden med samma namn och se till att skaffa sig pengar, guld och land för att kunna få mest poäng. Alla spelare får en uppsättning på fem pokertärningar, det vill säga sexsidiga tärningar med valörerna nio, tio, knekt, dam, kung och ess på de olika sidorna. Sedan slår alla samtidigt och behåller en tärning medan de andra slås om. Så fortsätter man tills alla har valt ut fem tärningar till en sorts pokerhand. Alternativt kan man betala en dollar för varje extra tärning man vill behålla, eller en dollar för att få slå om alla tärningar man just slog. När en spelare anser sig vara klar, det vill säga har sparat alla sina fem tärningar, så får de andra spelarna bara ett slag till.

När så alla har sin pokerhand så går man genom staden till de olika platser som finns och vid varje plats får en spelare en belöning av något slag. I guldgruvan får den som har flest nior ta lika många guldklimpar som antalet nior. Guldklimparna är värda en poäng var i slutet av spelet. Vid banken utför den som har flest tior ett rån och tar alla pengar som finns där. Det är från början en bestämd summa men banken fylls varje runda med de pengar som spelare väljer att betala för att få behålla eller slå om tärningar. Pengar är också värda poäng i slutet av spelet, men bara en poäng per två dollar. Vid diversehandeln får den som har mest knektar dra lika många kort som antalet knektar och behålla ett. Korten kan vara värda poäng eller ha specialförmågor som att ta hälften av pengarna för någon annans bankrån, eller att ta extra guldklimpar i gruvan. Vid saloonen får den som har flest damer dra lika många kort som antalet damer, från en annan spelare, och behålla ett. Den som har mest kungar blir sheriff i staden. Att vara sheriff i slutet av spelet ger fem poäng, men under spelets gång är det sheriffen som avgör när två spelare har lika många av något. Det är fullt tillåtet att muta sheriffen med nästan vad som helst för att bli den som väljs. Vid borgmästarens residens får den som har bäst pokerhand ta en inmutning, plus en extra för varje ess spelaren har i sin pokerhand. Inmutningarna är värda mellan ett och fem poäng. Sist men inte minst finns Doc Badluck. Här får den som inte fått något annat under rundan ett tröstpris, som kan innebära att ta pengar eller guld från de andra spelarna, eller att skydda sina inmutningar.

När alla inmutningar eller alla guldklimpar är slut så räknas poäng och den spelare som har mest vinner. Vägen dit är rafflande. Eftersom alla ser vilka tärningsvalörer som de andra spelarna sparar så blir det taktiskt vad man sparar och vad man väljer att slå om. Dice Town är turbaserat, men eftersom man slår så många slag så jämnar turen antagligen ut sig. Och det är inte bara tur. Precis som i Yatzy så är valen i vad man väljer att spara minst lika viktiga som turen i vad man slår och här gör man det dessutom samtidigt som alla andra spelare och kan lägga upp sin taktik utifrån vad de andra gör.

Illustrationerna i Dice Town är bra, på ett skojigt sätt. Det känns lite humoristiskt och passar stämningen i spelet bra. Korten är rätt tunna och riskerar nog att slitas om man inte stoppar dem i plastfickor. Pengarna är dock av väldigt fin kvalitet, det bästa jag sett i ett spel med papperspengar.

Det går inte att låta bli att ha kul när man spelar det här spelet. I en omgång fick jag jättelite poäng, mycket för att jag via saloonen blev bestulen på flera av mina inmutningar. Men det gjorde inget. Spelet var spännande och jag hade skoj ändå. Men om man inte gillar den typen av spel, där man kan stjäla av varandra, så kanske man inte kommer gilla Dice Town. Men då är man ju en dålig förlorare…

Sätt ditt eget betyg på Dice Town!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 15