Funforge
3-5
45 minuter
400:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Så var det då dags för det andra spelet av en Bruno, om vilda västern och pokertärningar. Om du inte förstår vad jag skriver nu så läs recensionen av Dice Town bredvid först.

I Pony Express tar spelarna på sig rollen som vilda västerns brevbärare. Det gäller att ta sig från St, Joseph till Sacramento först. Spelbrädet är helt enkelt en väg med rutor som man går på och som har olika specialrutor där det händer bra och ibland dåliga saker. I sin runda slår en spelare pokertärningarna och skall försöka bygga en så bra pokerhand som möjligt. Spelaren kan efter sitt första slag betala guld för att slå om, på ett av två sätt. Antingen tas tärningarna som vill behållas fram och de andra slås om. Eller så behålls tärningar dolt och de andra slås om öppet. En tärning måste behållas varje gång och det kostar guld varje gång det görs. Varje gång kan vilka tärningar som är dolda eller öppna göras om.

När spelaren så väljer att vara klar med sin hand så kan alltså alla tärningar vara öppna, alla tärningar kan vara dolda, eller någon kombination där emellan. Spelaren säger sedan vilken pokerhand som helst, man behöver inte säga det som tärningarna visar, men man måste säga att man har minst ett par. Det är alltså tillåtet att ljuga hur mycket som helst, men beroende på hur många tärningar som ligger öppet så är ju lögnen mer eller mindre uppenbar. De andra spelarna, får sedan antingen säga att de tror spelaren eller anklaga spelaren för att bluffa.

Om ingen anklagelse kommer tittar spelaren på en tabell och flyttar så många steg som den pokerhand som sades tillåter. Tärningarna visas då inte, så ingen får veta om det var en bluff eller inte. Om en bluff-anklagelse däremot läggs fram så visas alla tärningarna upp. Om den påstådda handen då visar sig vara sann, så flyttar spelaren enligt tabellen och den som anklagade sätts i fängelse, vilket innebär att man står över nästa runda. Om resultatet däremot visar sig vara en bluff, så får den bluffande spelaren inte flytta, utan istället flyttar den som avslöjade bluffen så långt som bluffen angavs vara, enligt tabellen.

Om den aktiva spelaren fick flytta så följs sedan instruktionerna i den ruta där spelarens pjäs hamnar, om någon. De flesta rutor har en specialförmåga, men inte alla. De olika förmågorna är: Järnvägsstationen, där man kan betala för att ta sig till nästa station; Indianerna, där man måste skjuta ner indianfigurer genom att kasta tärningar på dem; Guldgruvan, där man får slå tärningarna och ta guld enligt en tabell; Saloonen, där man slår tärningarna och betalar guld enligt en tabell, samt hämtar dricka till alla som vill ha; Avlösningsstationen, där man får dra specialkort, som ger olika bonusar eller förmågor om man spelar dem.

Om man hamnar på en ruta där en motspelare redan står så blir det en duell. Dueller går till så att spelarna ställer sina pjäser på varsin sida om spelplanen. Sedan kastar man en tärning, ungefär om när man spelar kula, och skall försöka träffa motståndarens pjäs. Om man träffar vinner man duellen och tar hälften av förlorarens guld. Om man däremot träffar en annan spelares pjäs, så hamnar man i fängelset. Strid mot indianerna går till på samma sätt, man skjuter tärningen med tummen mot de tre indianfigurerna. Du får guld för dem du fäller, men flyttar ett steg bakåt för varje som står kvar. Om man hamnar på en ruta där det står två eller fler motspelare redan så håller man ett pokerspel. Alla slår tärningen en gång och den som får bäst hand får två guld från alla andra.

Pony Express är skoj, men känns mer spretigt än Dice Town. Bluffunktionen är väldigt kul, men de moment där man kastar tärningar känns inte som de riktigt passar in. Det är som om man inte kunnat bestämma sig för vilken typ av spel man vill göra. Det sagt så är det ändå väldigt skoj. Komponenterna håller hög kvalitet (det är nästan exakt samma komponenter som i Dice Town) och seriestilen på illustrationerna passar spelets skojfriska sätt.

Sätt ditt eget betyg på Pony Express!

Innehåll 6
Sammanlagt betyg 13