Arcana
Alderac Entertainment Group
2-4
250:-

Intryck: 7     Innehåll: 4   11

Arcana var ett av de spel som jag mest såg fram emot förra året. Det fanns två anledningar: Dels så är Arcana ett lekbyggarspel i samma stil som Dominion (som trogna läsare av Fenix inte kunnat undgå att jag är en stor fan av) och dels så utspelar sig spelet i samma värld som Rackhams fantastiska figurspel Confrontation (och rollspelet Cadwallon).

I Arcana spelar varje spelare varsitt gille vars mål är att ta kontrollen över staden Cadwallon (eller helt enkelt skaffa sig mest poäng). Alla har varsin startlek som är i stort sett identiska. I spelet finns i huvudsak tre sorters kort: platser, karaktärer och reliker. Alla kort har fyra maktvärden: militär, politik, spirituell och finansiell. Varje kort är specialiserat på ett av dessa värden, vilket oftast är det högsta det har och även det värde som krävs för att kunna få kortet. Sist men inte minst har varje kort ett poängvärde, som är det man vinner spelet med. Till dessa kort finns också några målsättningskort som kan ge en extra poängbonus i slutet av spelet.

Beroende på hur många spelare som spelar läggs ett antal högar upp mellan dem. På varje hög vänds ett kort upp och det är dessa man sedan fightas om. Genom att spela karaktärer så försöker spelarna komma upp i den summa som krävs för att komma åt kortet. Karaktärskort kan spelas både dolt och öppet så de andra spelarna vet inte alltid hur mycket du har spelat för att få ett visst kort. När alla spelat alla kort från handen är rundan över och man vänder upp alla nedvända kort och summerar det värde som krävs. Om det uppnåtts av någon så tar den spelaren kortet och lägger det till sin slänghög och vänder upp nästa kort i den högen. Om inte ligger alla kort kvar och spelarna kan fortsätta bygga upp till att få kortet nästa runda.

De två andra korten, platserna och relikerna, används på andra sätt. Platserna har en effekt som används och sedan läggs kortet i spelarens slänghög. Dessa effekter kan vara väldigt kraftfulla vid rätt tillfälle. Relikerna är mutor, som spelas som karaktärer, men om deras finansiella värde når upp till det aktuella kortets finansiella värde så tas det direkt av spelaren istället för att vänta till slutet av rundan. Detta är väldigt effektivt och kan förstöra långtgående planer för motspelarna. Man kan dock bara ta karaktärskort med reliker, inte platser eller andra reliker, något som man ofta glömmer och stör sig på under spelets gång.

Som i andra lekbyggande spel så blandas en spelares slänghög om när leken tagit slut och på så sätt kommer de nya korten spelarna skaffar in i leken och används för att skaffa ännu fler kort. Spelet pågår så tills ett visst kort vänds upp, som har blandats in i en av lekarna i början av spelet. Den som då har mest poäng i leken vinner spelet. Det går som nämnts också att få bonuspoäng. Varje kort har en tillhörighet, det område i Cadwallon dit det hör. På bonuskorten står det ett område och får man tre kort från det området så får man extra poäng. Problemet är bara att alla kort inte används vid varje speltillfälle och har du otur så får du bonuskort där det inte ens finns tre av det området i spel.

Jag tycker tyvärr att Arcana har misslyckas helt. Ett stort problem är att när man börjat skaffa fler karaktärer till sin lek, så blir leken plötsligt specialiserad på just det värdet, eftersom det är det som karaktären har högst i. Det är alltså lättare att skaffa fler kort med det värdet och det är kanske inte alls vad man är ute efter. Det gäller att försöka balansera, men det är svårt.

Spelet är också ganska trist. Det handlar bara om att lägga ut kort och att hitta bra kombinationer, vilket oftast är en grundsten i den här typen av spel, men här är nästan omöjligt. Platserna och relikerna som är till för att liva upp spelet har nästan alltid bara effekten av att ta bort det lilla strategiska moment som finns.

Arcana är ett snyggt spel men det räcker inte för att ge känslan som finns i figurspelet och rollspelet, och det räcker verkligen inte för att göra det till ett bra spel.

Sätt ditt eget betyg på Arcana!

Innehåll 4