Magic the Gathering: Worldwake
2
20 minuter
Booster 35:-

Worldwake är en expansion till Zendikar på 151 kort. En sådan mindre expansion är vanligtvis del av ett block och bygger vidare på teman från en tidigare, större expansion, och så är även fallet här: Worldwake utvecklar äventyrs- och utforskningstemat från Zendikar, och innehåller fler allies, quests, equipments och traps. Kicker har utvecklats till multikicker, kostnader som man kan betala valfritt antal gånger. Även fokuset på länder finns kvar. Landfall, alltså abilites som triggar när man spelar ett land, har utvecklats en del, och det förekommer nu även på spells. Till exempel är Searing Blaze en common instant för RR som gör en skada på en varelse och på den som kontrollerar varelsen, men om man har spelat ett land tidigare i rundan gör den tre skada i stället.

Det nya i Worldwake är emellertid länder som blir levande på olika sätt. Först och främst finns en cykel varelseländer, alltså länder med egenskapen att man kan betala lite mana för att de ska bli en varelse till slutet av rundan. Här ger de två färger av mana och kommer i spel tappade, och de flesta är riktigt bra. Ett exempel: Stirring Wildwood, kommer i spel tappat, tappa för G eller W, betala GW1 för att landet ska bli en 3/4 varelse med reach till slutet av rundan. Alla dessa länder är rare. Dessutom finns common enchantments som omvandlar länder till varelser och lite annat som gör temat relevant även i limited.

Världen är densamma som i Zendikar, men den känns något mindre inspirerad nu. Detsamma gäller kortdesignen i allmänhet. Det saknas inte roliga kort (som Abyssal Persecutor, 6/6 flying trample för 2BB, men så länge den är i spel kan du inte vinna spelet) men de är inte så många, och främst har de nya korten fått supportroller i existerande lekar. Draft och sealed deck med Zendikar fortsätter att vara utmärkt spelbart även när Worldwake läggs till. Designen är kompetent som vanligt. Som helhet känns expansionen mer stabil än riktigt inspirerande.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Magic the Gathering: Worldwake!

Sammanlagt betyg 14