Set
Nordic Games
2-8

170:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Set är ett spel som får mig att tänka. Tänka riktigt ordentligt. Så där så att det blir på gränsen mellan roligt, utmanande och rent ut sagt smärtsamt. När vi först packade upp spelet, jag och mina comrades in arms, så tänkte vi “men det här kommer inte att bli svårt”. När vi sedan läste reglerna så tänkte vi “det här kommer att bli en skrikmatch! Alla kommer att ropa ‘set’ stup i kvarten”. Vi hade fel på båda punkterna.

Jag skall förklara varför.

Reglerna i Set är förvillande enkla. Lägg upp tolv kort på bordet och ropa “set” när du har hittat ett set om tre kort som har en sak gemensamt eller allt gemensamt. I kortleken finns fyra olika parametrar, färg, form, antal och fyllning. Det finns tre olika färger, tre olika former, tre olika antal symboler och tre olika antal fyllningar att välja mellan. Att hitta ett set är svårt, eftersom det är beroende av de här fyra parametrarna och de tre parametrar som ingår i huvuddragen hos korten. Jag vet, det låter hemskt krångligt. Eftersom det också är ett visuellt spel är förståeliga förklaringar av det i det närmaste omöjliga. Det måste ses.

Resultatet av det hela var att det av det enkla, snabbspelade och kaotiska spel vi förväntade oss istället blev en lång, tankefylld och koncentrerad spelrunda. Set är inget man spelar på allvar om man inte njuter av att utmana sitt visuella seende till max. Det var i och för sig en behaglig spelupplevelse, mest av den anledningen att det kräver en del av spelarna, och kanske också för att det uppstod en rad lustiga situationer när vi diskuterade runt hur seten egentligen skulle se ut, kom på ett set, ångrade oss, och ångrade oss en gång till. En typisk konversation runt bordet löd “Set! Nej vänta...Jo förresten, set! Nej. Jag tänkte fel.” Jag kan ju också tillägga att det är vettigt att inte ha ont i huvudet eller i ögonen om man väljer det här spelet att spela. Det är lite påfrestande på synen, särskilt om den inte är den bästa.

Det är inte att undra på att det har fått pris av MENSA, och att det används i undervisning.

Fördelarna med spelet är att det faktiskt är enkla och välskrivna regler, även om det haltar till här och där, som när man skall “spela ut leken”, men det är egentligen bara att märka ord. Reglerna är dessutom välillustrerade, vilket behövs eftersom det förtydligar så enormt mycket när det handlar om att klura ut hur seten skall komponeras. Det är också ett grafiskt tydligt och enkelt spel. Det tilltalar med sin minimalistiska renhet, även om spelförpackningen lider av det sedvanliga “hur gör vi det här coolt och grällt och ser till så folk ser det?”

Spelmässigt är Set underhållande, och spelmekaniken är mycket väl genomtänkt med ett par undantag. Grundreglerna säger att tolv kort skall ligga på bordet att plocka set ifrån. Under spelomgången vi spelade, men även under de solospel jag har kört, har jag märkt att det är oerhört viktigt hur korten är blandade. Vanligtvis så brukar femton kort vara mer spelbart än tolv, så det saknas lite balans i systemet.

Spelet handlar mer om att tänka än om att umgås, det är alltså inget jag skulle plocka fram när jag vill ha roligt tillsammans med mina vänner, det är mer något jag skulle ta fram när det är dags att excellera i mönsterigenkänning, eller kanske vid sammankomster med den intellektuella spelkonnäsörintelligentian.

Set är också ett alldeles utmärkt solitärspel. Jag har spelat det ett par gånger på egen hand och måste erkänna att det håller i längden, även som solospel. Så tycker du om smarta och utmanande spel som inte nödvändigtvis är sociala och underhållande på ett lustigt sätt är Set ett utmärkt tidsfördriv. Är du däremot en sällskapsspelare som njuter mer av att spela på grund av just sällskapet än på grund av själva spelet så kanske du skall välja ett mer samtalsvänligt spel.

Plusfaktor för just Set är också att det går att spela på egen hand. Något för alla oss kortläggarknarkare som börjar tröttna på patiens.

Sätt ditt eget betyg på Set!

Intryck 6