Chaos Marauders
2-4
20-40 minuter
250:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Okej. Kortspelet heter Chaos Marauders och på boxen syns Warhammers grönhudade orcs. Förvirrad? Varje spelare styr en orc-klan som ingår i den här som leds av chaos marauders. Om det låter som en synnerligen ohelig allians så beror det på att spelet har ett antal år på nacken. Games Workshop gav ut Chaos Marauders 1987 och nu är det dags för en ny upphottad utgåva.

Spelet går ut på att man ska få ordning på sin klan och sätta ihop tre battle lines (units på Warhammer Fantasy Battles-språk). En battle line ska börja med en standard och sluta med en musician och sedan är det bara att fylla på med war machines, orcs, snotlings, hobgoblins och annat. Man kan ställa till det för motspelarna genom att placera ut sneaky gits i andra battle lines eller genom att anfalla battle lines med sina egna. Allt representeras av kort (en battle line kan vara 12 kort lång) och grunden som spelet bygger på är att man får placera kort var som helst men man får inte byta plats på dem. Så det gäller att planera i tid hur ens battle lines ska se ut. Man väljer själv hur lång en battle line ska vara. En kort battle line blir snabbt färdig (och kan anfalla andra battle lines) men har låg battle rating (dvs dålig i strid) och genererar få victory points. En lång battle line ger hög battle rating och ger många victory points men riskerar att inte hinna bli färdig under spelet och kan då aldrig användas mot andra battle lines.

Chaos Marauders är enkelt och snabbspelat. Man kan komma igång och spela inom en kvart efter att lådan öppnats. Spelet blir roligare ju fler man är, jag skulle påstå att man bör vara minst tre spelare, ännu hellre fyra. På två spelare är det svårt för den spelare som en gång hamnat i underläge att komma in i matchen igen. Om det är ett genidrag eller vansinne att ge ut ett tjugo år gammalt spel utan större regeländringar låter jag vara osagt. Låter det här som ett spel för dig så kan du börja med att ladda hem regel- och korthäfte (samma som följer med i boxen) från FFG:s hemsida.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Chaos Marauders!

Intryck 6