Bunny Bunny Moose Moose
Czech Games Edition
3-6
20 minuter
250:-

Om du tycker det är jobbigt att se fånig ut när du spelar spel så är detta inte ett spel för dig. Det påpekas till och med i regelboken. Men om du inte bryr dig om sånt så kan du ha väldigt skoj en liten stund.

Temat i Bunny bunny moose moose är att jägaren är ute i skogen och de harar och älgar som bor där gömmer sig för att komma undan. Spelarna turas om att vara spelledare, som driver handlingen framåt. Alla andra agerar harar och älgar, genom att med händerna hålla upp horn eller öron vid huvudet. Ett antal kort som visar en stig i skogen läggs upp och alla spelare ställer varsin hare och älg i samma färg på stigen.

Spelledaren börjar sedan läsa en liten dikt som följer med spelet. Vid slutet av varje rad så läggs ett kort upp. Dikten är ganska larvig, och skulle kunna vara vad som helst, men den ger naturligt timingen för att spela nya kort och eftersom allt annat också är rätt larvigt så passar det in. Dikten är på engelska, som kan skapa problem för dem som inte är så bra på engelska, men det är timingen, inte vad som sägs som egentligen är det viktiga. Dikten har sex eller åtta rader, beroende på om man vill spela den enkla eller lite mer avancerade varianten. Sedan börjar man om och lägger nya kort på de gamla. Detta håller på tills ett jägarkort läggs upp, då alla spelarna måste hålla händerna stilla där de hade dem och sedan går man till poängfasen.

Alla kort som lägg upp (utom jägaren) har bilder på harar som visar ett eller två öron eller bilder på älgar som visar ett eller två horn. Hornen och öronen finns i flera varianter, där man håller händerna på olika ställen vid huvudet och håller fingrarna på specifika sätt för att visa olika typer. Varje kort visar även en poängsumma, som kan vara positiv eller negativ. Det finns också ett par andra kort, där djuren räcker ut tungan, eller specialkort som gör negativa poäng positiva och tvärtom. Att räcka ut tungan gör att man är den andra typen av djur än det man visar, men den regeln är mest förvirrande, i alla fall för mig.

När spelet frusit och alla håller händerna som de gjorde när jägaren kom upp så räknar spelledaren poäng. Han tittar på spelarna en i taget och jämför deras händer med vad som visas på korten på bordet. Alla flyttar sedan den pjäs som är samma som det djur man föreställde lika många steg som man fick poäng. Spelledaren väljer före rundan börjar en spelare och får gå så många steg som den spelaren.

Spelet pågår tills alla varit spelledare två gånger. Då vinner den vars bakre djur står längst fram på stigen. Det är alltså ingen idé att springa långt före med ett djur så att det andra hamnar efter. Det finns under spelets gång en funktion så att den som ligger sist får komma ikapp lite, så man håller alla djuren som en klunga, men där vissa kan dra ifrån.

Det här är ett jättefånigt spel, det går inte att säga något annat. Men det är fånigt på ett väldigt kul sätt. Alla ser dumma ut och det går knappt hålla sig för skratt, i alla fall om man spelar med kompisar. Den uppspelta stämningen höjs av att spelet är ganska stressigt, när man måste byta ut den handsymbol som man trodde var jättebra när den plötsligt ersätts av något helt annat. Händer flyttas upp och ner och fram och tillbaka, med spretande fingrar eller med fingrarna som slokande öron. Så stämningen kan inte vara annat än hög under tiden som spelet pågår.

Tyvärr så är reglerna otydliga och ibland väldigt svårtolkade. Speciellt regeln om att räcka ut tungan är förvirrande och det finns fler exempel. Reglerna är däremot väldigt roligt skrivna, något som blivit ett kännetecken för Czech Games Edition. Det passar väldigt bra i just det här spelet och hjälper till att skapa stämningen. Stilen på illustrationerna hjälper så klart också till. De är väldigt fåniga och skoj. Det här är verkligen inte ett spel som passar alla. Det passar antagligen bäst för familjer eller kompisgäng som gillar att göra bort sig inför varandra.

Sätt ditt eget betyg på Bunny Bunny Moose Moose!

Intryck 6
Innehåll 6