Once Upon a Time - Dark Tales
Atlas Games
2-6
100:-

Intryck: 8     Innehåll: 5   13

Once Upon a Time är ett berättarkortspel som med hjälp av ett par olika sorters kort och berättarbenägna spelare sätter upp ett ramverk för en gemensam berättelse. Korten består dels av “Happy Ever After”- kort, som är det avslutande kortet på berättelsen, på det kan det exempelvis stå “So he forgave her and they were married”, eller något liknande, och dels av “Once Upon a Time”-kort, med personer, platser, föremål, aspekter (som är sätt att beskriva platserna, föremålen och personerna på) och händelsekort, som innebär att något händer i berättelsen. Vinnare är den som lyckas använda alla sina berättelsekort, och dessutom kan avsluta berättelsen med sitt lyckliga slut. Men det är orginalspelet. Nu har Atlas Games givit ut en expansion till Once Upon a Time som heter Dark Tales, och som namnet antyder är det en lite mer skräckbetonad lek.

Tanken är att Dark Tales skall användas tillsammans med grundleken, och ge en mer Grimmartad känsla. Expansionen innehåller 16 nya slut och 40 nya berättelsekort. I leken finns både brunnar, spöken, att bli svald levande och gravar. På det stora hela gör vare sig sluten eller de nya korten någon större skillnad, det är trots allt 116 kort i grundleken, men de ger en liten extra twist till berättelsen, om inte annat för att det går att bestämma sig innan spelet för om det skall bli en mörk saga eller en lycklig sådan.

Som så ofta när det handlar om den här typen av spel är det spelarnas inställning till spelet som är det viktigaste, men är jag ute efter en lite dystrare saga så är Dark Tales definitivt en god investering, och tycker man som jag om att spela Once Upon a Time så kan Dark Tales vara ett bra sätt att undvika att spelet blir gammalt.

Grafiskt sett håller expansionen samma kvalitet som grundspelet, det är tydligt och genomtänkt. Det är svårt att uttala sig om spelbalansen, eftersom det handlar om ett spelardrivet spel till stor del, men fördelningen mellan korten är bra, och innehållet är det definitivt inget fel på.

Sätt ditt eget betyg på Once Upon a Time - Dark Tales!

Innehåll 5
Sammanlagt betyg 13