Thunderstone
Alderac Entertainment Group
2-5
500:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

När Dominion blev så populärt och vann Spiel des Jahres var det inte oväntat att det skulle komma spel som är lika, fast med andra teman och lite annorlunda mekaniker. Den grundläggande mekaniken är ju lekbyggandet, att alla startar med en lek med kort och sedan bygger på den under spelets gång.

Thunderstone tar formen av gammalt klassiskt grottröj i sann Dungeons & Dragons-anda. De som gillar sånt kommer säkert få ut mer av det här spelet än andra. Alla startar med en egen lek och ett antal högar med kort läggs upp för att bilda det som kallas ”byn”. Vad byn består av kan bestämmas, slumpas eller så kan man använda den rekommenderade startuppsättningen. Över byn lägger man ”grottan” som består av en hög monsterkort. Dessa kan också slumps eller väljas, precis som alla andra kort.

I sin runda har spelarna två val. Antingen går man till byn och handlar eller så beger man sig till grottan och slår ihjäl monster. I byn skaffar man fler kort till sin lek. Dessa är i första hand föremål eller besvärjelser men det finns också fyra olika hjältar som kan ”levla”. Man kan köpa ett kort per runda. På många kort, till exempel alla som finns i startlekarna, finns ett guldvärde och det sammanlagda värdet på korten avgör vad du har råd att köpa. Köpta kort läggs i din slänghög tillsammans med alla korten från handen och det blir nästa spelares tur.

Om man istället vill besöka grottan så är det dags att slåss. Det finns alltid tre monster upplagda där det som ligger längst åt höger är längst ut i grottan och lättast att komma åt. Det är nämligen mörkare ju djupare man kommer i grottan och man måste ha ljus med sig för att inte monstren (som tydligen kan se i mörkret) skall få bonus på sitt stridsvärde. Ljus får man från kort i leken. Varje monster har ett stridsvärde som måste slås av korten på handen. De flesta monster har också specialförmågor som träder i kraft när de blir attackerade eller när de dör. Alla monster ger ett antal erfarenhetspoäng och vissa ger även prylar som man plockar från byn. Erfarenhetspoäng används för att levla hjältarna i leken. Monster är också värda poäng, som är det som ger vinst i slutet av spelet. När man besegrar ett monster läggs det i leken med alla andra kort. Vissa monster har effekter du kan använda och många är värda guld att handla för i byn, men annars är de mest i vägen under spelets gång. Spelet tar slut när ett visst kort i grottan når längst till höger. Det är kortet som gett spelet sitt namn, åskstenen.

Thunderstone låter kanske bra på pappret, men det är verkligen jättetråkigt. Det finns nästan ingen interaktion mellan spelarna alls, möjligen med undantag för att man köper de kort i byn, eller dödar de monster i grottan som någon annan siktat in sig på. Dessutom är monstren i grottan ganska svåra att döda, så första halvan av spelet går bara ut på att folk går till byn och köper fler kort för att kunna ha en chans mot monstren. Och att gå till byn och handla är väl knappast det som är mest spännande i grottröjarspel. Eftersom grotthögen blandas så kommer monstren i slumpartad ordning och de absolut svåraste kan komma först och sedan kan de enklare dyka upp när din lek är så upphottad att du knappt behöver tänka för att besegra dem. Det ger en väldigt tråkig dramaturgisk kurva i spelet. De flesta spel blir mer spännande allteftersom spelet går, men här hoppar det vilt fram och tillbaka.

Illustrationerna ser bra ut, men det är så mycket information på varje kort att den allmänna layouten blir rörig och inte snygg. Korten håller hög kvalitet, men bör ändå sättas i plastfickor för man blandar om väldigt ofta, som i alla lekbyggarspel. Lådan innehåller 530 kort, men 50 av dem är så kallade ”card dividers” som verkar helt meningslösa. Thunderstone förlorar mycket på att regelboken är full med otydligheter, vilket gör det väldigt frustrerande att spela de första gångerna, tills man hittat på hemmaregler för glappen. Och det skall man väl inte behöva göra?

Sätt ditt eget betyg på Thunderstone!

Intryck 6
Innehåll 4