Chrononauts
Looney Labs
1-6
45 minuter
200:-

Intryck: 4     Innehåll: 6   10

Chrononauts är spelet om tidsresor och paradoxer, som nu kommit ut med en ny utgåva. Grafiken och reglerna är de samma som tidigare utgåvor, den enda skillnaden är att de anpassat vissa kort så att det är lättare att använda de expansioner som kommit ut.

En tidslinje bestående av viktiga historiska händelser läggs upp. Varje spelare får en hand med kort och får i sin runda dra ett kort och sedan spela ett. Kort som kan spelas kan vara ändringar av tidslinjen, föremål eller händelsekort som låter spelaren utföra flera handlingar eller ta kort från andra. Ändringar i tidslinjen är vanligast och kan vara antingen sådant som ändrar vissa nyckelpunkter och skapar paradoxer, eller lagningar som lappar ihop paradoxer.

Varje spelare har en identitet, som visar vilka tre kriterier som skall uppfyllas i tidslinjen för att identiteten skall komma hem och därmed vinna. Spelarna har också varsitt uppdrag i form av tre föremål att införskaffa för att vinna. Det går alltså att vinna på flera sätt.

Två av expansionerna till Chrononauts är The lost identities och The Gore Years. Den första innehåller 13 nya identiteter, vilket är ett välkommet tillskott när man spelat några gånger och börjar känna igen vilka identiteter som finns. Den andra är en uppdatering, som för spelet vidare i tidslinjen förbi 1999 då spelet släpptes första gången. Det är helt enkelt mer av samma sak.

Chrononauts är inte ett fartfyllt spel eller ens särskilt spännande. Som stor fan av tidsresor så kan jag dock inte låta bli att gilla det. Om det är något som tilltalar dig så skall du ta en titt på det här spelet, även om själva mekanikerna inte är revolutionerande och utseendet är rent ut sagt trist. Jag har haft mycket kul med det här spelet tidigare men man måste gilla temat för att det skall passa alls. Gör man inte det är spelet platt och fult. Man kan säga att spelet är mer intressant än vad det är roligt. Men gillar man konceptet kan det ge mycket att manipulera tidslinjen och se vilka konsekvenser det kan få.

Sätt ditt eget betyg på Chrononauts!

Intryck 4
Innehåll 6