Rise of Prussia
AGEOD
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Detaljerat, men långsamt
Putsa upp historiakunskaperna vi ska göra ett återbesök i 1700-talet och det som kallas Sjuårskriget, en uppgörelse om makten över den tyska floran av små och stora stater som hade den nya stormakten Preussen med allierade på ena sidan och den gamla kejsarmakten i Österrike med allierade (bland dem Sverige) på andra sidan. Kriget som av vissa kallas det första det första världskriget eftersom alla stormakter i Europa blev indragna och tog med sig kriget till kolonierna runt om hela jorden.

Rise of Prussia utspelar sig dock enbart i Centraleuropa och du leder en av de två stora allianserna i kriget antingen från start 1756 till slutet 1763 eller i ett kortare scenario som sträcker sig över kortare tid.

Spelet är en ren militärstrategisk simulator utan inslag av nationsbyggnation, resursinsamling och i praktiken även diplomati. Det finns ett uppslag med diplomatiska beslut som jag hittade först efter många timmars spel, men det var talande nog en tom sida.

Dina alternativ rör sig runt hur du organiserar dina arméer, hur du förflyttar dina arméer och i mindre utsträckning vilka förstärkningar du ska bygga.

Det tog mig lite tid att ta mig in i det här spelet men jag antar att någon med erfarenhet av AGEODs tidigare spel ”hittar” lite snabbare. Efter en helg känner jag fortfarande att jag har mer att lära och att det finns gott om detaljer jag inte riktigt förstår. Mest för att det finns en sådan detaljrikedom och överflöd av siffror för varje liten enhet och att de verkar spela för liten roll för att jag ska orka sätta mig in i alla direkt. Det fanns ett par tutorialuppdrag som dock hade en del brister, jag fastnade helt på det ena och kunde inte lösa det som krävdes för att gå vidare och fick avsluta en del och i nästa hamnade jag i en liknande situation men lyckades klura ut att det saknades ett steg i beskrivningen för att nå dit man skulle. Manualen verkar omfattande, jag har inte läst den från pärm till pärm och ger den med tvekan godkänt eftersom den inte direkt inbjöd till genomläsning.

Spelets interface lämnar en hel del övrigt att önska, det är krångligt att förstå många funktioner och samband och inte helt lätt att hitta kontrollerna. När jag försöker göra saker möts jag allt som oftast av en grå knapp och ett tips om varför jag inte kan göra så som tyvärr omfattar alla möjliga anledningar som finns till att jag inte ska få göra just det valet. Tack för hjälpen!

Grafiken är inte fantastisk, kartan är snygg men i övrigt är det inget som står ut. Mina krav på ett strategispel rör sig dock främst kring ett tydligt gränssnitt, urskiljbara enheter och ett antal bra kartfilter för till exempel underhåll. På dessa områden får Rise of Prussia väl godkänt.

Spelkänslan är rätt ok, men ett modernt turnbaserat spel på en modern dator som tar minuter med beräkningstid per drag är inte ok. Först beräknas dragen sedan får jag sitta och titta på en enkel grafisk mätare för läget i varje slag som äger rum under den beräknade 14-dagarsrundan, i allt från enstaka sekunder till någon minut, utan att påverka. Det är för långsamt, särskilt som slag kan ta flera av rundans dagar. Kortare sammanfattningar vore att föredra.

Hur länge kommer jag att spela det här spelet och har det någon omspelbarhet? Jag kanske orkar spela klart en omgång som Preussen och kanske kanske spela några gånger med andra sidan för att prova, men det känns ärligt talat som om mycket avgörs tidigt, de senare skedena av det långa scenariot känns rätt avgjorda från början.

Slutsatser
Så om jag ska sammanfatta det här så blir det ett väl godkännt betyg för Intryck, det är detaljerat, grafik, musik med mera är helt ok och ger ett betyg på 6.

När vi kommer till Innehåll så är det detaljerat, kanske mer än nödvändigt, särskilt som det verkar kosta oändligt mycket processortid. Litet plus som ger stort minus där. Story, generaler och annat som rör innehållet är välarbetat och ger ett plus, varje liten delenhet har ett autentiska namn. Manual, tutorial och den höga tröskeln in ger sammantaget ett litet minus. Sammanfattningsvis ett betyg på 5 för Innehåll, mest för att det verkar vara en bra simulator, som dock kunde vara snabbare, lite mer intuitiv och ha lite diplomatiska alternativ.

Text: Björn Olsson

Sätt ditt eget betyg på Rise of Prussia!

Intryck 6