Cryptic Studios
Atari
MMORPG
400:-

Intryck: 6     Innehåll: 3   9

Infriar inte förhoppningar
Det är med viss skepticism som jag tar mig an nya Star Trek online, det var många år sedan jag spelade en av dessa licenstitlar som lämnade något bestående intryck. Med ett spel som bygger på en så anrik och etablerad värld av science-fiction är det inte bara en fråga som skall besvaras, utan två. Är det här ett bra spel och är det bra Trek?

Handlingen tar vid 30 år efter händelserna i den senaste filmen, alltså de händelser som äger rum i den ordinarie tidslinjen när Romulanernas hemplanet förintas i en supernova. Katastrofen har rört om i maktbalansen och Federationen och Klingonerna är åter i krig med varandra. En blå och en röd sida som spelarna kan välja, fast inte från början, för att spela Klingon måste man uppnå en viss level med Federationen först.

När jag börjar att skapa min karaktär känns det lovande. Jag kan välja på tre karriärsinriktningar; Tactical, Science och Engineer. När det kommer till utseendet så är valmöjligheterna långtgående, det är nästan så att man kan försöka sig på att skapa ett självportätt.

Ens karaktär består av två delar, dels själva karaktären men också ens skepp. Alla är kapten på sitt eget skepp vars storlek rakt av är beroende av ens rang. Med tio levels på varje rang så finns det omkring 50 levels att uppnå. Man kan visserligen ändra om lite i utseendet på sitt skepp, men det som avgör dess egenskaper är de slots som kan fyllas med vapen, tillbehör och besättningsmedlemmar.

Uppdrag kallas episoder, då deras uppbyggnad ska spegla ett typiskt avsnitt ur en av TV-serierna. Spelet utspelar sig i två olika lägen, på marken med karaktären eller i rymden med skeppet.

I markläget kan man i stort sett göra två saker, skjuta på fienden eller interagera med objekt som glimmar. Grafiken är dålig och livlös, karaktärerna ser ut som stela skyltdockor. Den stora behållningen i spelet är istället rymdstriderna som är snygga och faktiskt ger en känsla av utmaning och möjlighet till taktik. De blir dock snabbt tröttsamma då uppdragen är enkla och repetitiva.

När det är dags att ta sig mellan solsystemen hamnar man i en stilistisk 3D-karta där man kan styra skeppet manuellt eller välja vilket system autopiloten skall ta en till.

Den största besvikelsen i spelet är att den utlovade möjligheten att utforska ett enormt levande universum inte alls existerar. Universum är i allra högsta grad upptäckt och inrutat. Jag kan inte på något sätt upptäcka nya konstiga världar eller modigt åka dit ingen åkt tidigare. Inte heller kan jag beama ner hur jag vill på en planet utan att en episod utspelar sig där. Kulisskänslan är dessutom total när man kör in i ett annat skepp, en meteorit eller för den delen en planet och bara studsar undan.

Det känns inte som en långsökt gissning att det här spelet inte kommer att dra till sig eller lyckas hålla kvar någon större publik. Men det spelar inte så stor roll då detta mest är ett singleplayer-spel där man är omgiven av andra spelare. Jag har inte chattat med någon under min speltid och ingen har försökt säga något till mig. Episoderna är så enkla i sin uppbyggnad att det inte finns någon anledning att kommunicera med varandra. Det går lite fortare framåt med en andra människospelare vid sin sida, men för det mesta så kvittar det.

För att summera, det här är inte ett bra spel. Det är fullt med buggar och även om dessa naturligtvis kommer att bli färre med tiden så kommer det inte att avhjälpa det faktum att spelet är simpelt, monotont och innehållslöst.

Den andra frågan då, är det bra Trek? Leonard Nimoy har lånat ut sin röst till spelet, vilken levereras i form av kortare reflektioner från Spock varje gång man går in i en ny kartsektor för första gången. Det här är för övrigt en av de få gånger man hör någon säga något, i övrigt är det blipp-ljud av olika slag när man interagerar med karaktärer. Musiken är bra och bidrar till Trek-känslan och storymässigt är det gott om övertydliga referenser till detaljer från filmer och TV-avsnitt. Till ytan får man lov att säga att det är okej Star Trek-känsla i spelet.

Det stora ofrånkomliga problemet är att spelets enkla mekanismer inte kan leverera några spelutmaningar som går i rätt anda. Emellanåt dyker det visserligen upp en fredlig episod där man enbart ska hitta någon pryl, eller springa runt och laga trasiga saker. Som nämnt är spelet ingen utmaning överlag men under dessa fredligt inriktade uppdrag når det nya bottennivåer, den enda faktorn som påverkar utgången är om man har tålamod nog att leta tills man hittat det där sista objektet. Större delen av spelet handlar istället om enformiga och meningslösa rymdstrider där fem grupper av fiendeskepp ligger utplacerade på ett pärlband med lagom avstånd emellan. Dödligt våld är lösningen på i stort sett allt och det finns inga alternativ att ta till oavsett vilken inriktning min karaktär har. Det är verkligen inte bra Trek.

Text: Olov Eriksson

Sätt ditt eget betyg på Star Trek Online!

Intryck 6