Aargh!Tect
Heidelberger Spieleverlag
4-8
45 minuter
300:-

Hur många brädspel har du spelat som har uppblåsbara komponenter? Inga? Då har du inte spelat Aargh!Tect. Det handlar om stenåldersarkitekter som med hjälp av rörelser, konstiga ord och en uppblåsbar knölpåk skall få sina arbetare att bygga som de vill.

I spelet ingår, förutom den där uppblåsbara påken, två uppsättningar om fem träklossar i olika former och färger, två tjocka pappskivor som också är byggnadsdelar och en uppsättning kort med olika ”byggnader” på. Aargh!Tect spelas i lag, där en spelare är arkitekt och en eller flera byggare.

Arkitekter börjar med att dra ett kort som föreställer det sätt klossarna och pappskivan skall placeras på. Med rörelser, som att vicka på rumpan, eller att rycka på axlarna, visar arkitekten vilken byggnadsdel som byggaren skall använda just nu. Med påhittade stenåldersord (t ex ugungu eller konguku) instruerar arkitekten byggarna om vad som skall göras med den aktuella biten.

När en del placeras på rätt sätt slår arkitekten påken i huvudet på byggaren en gång. Vid fel så blir det två slag. Ingen annan kommunikation får användas. När en arkitekt anser att en byggnad är klar, dvs att den liknar den på kortet som drogs, så skriks ”Aarghtect” och det andra laget får godkänna byggnaden. Varje byggnadskort har en poängsumma och spelet pågår tills ett lag kommit upp i en viss summa, eller tills man spelat en viss tid. Efter varje byggnad kan man byta vem som är arkitekt och vem som är byggare, så att det blir rättvist.

Det här är ett väldigt fånigt spel, men också väldigt kul. Det passar antagligen bäst för barn, medan vuxna nog tröttnar ganska snabbt. Det är lika roligt att titta på som att spela, och det blir också roligare att ha publik, så för vuxna håller det längre som ett partyspel. Men att stå där och ropa ”Kaghingu” allt vad man orkar medan man viftar frenetiskt med armarna, det är faktiskt skoj. Spelet finns hittills endast i Tyskland, men det går att importera och regler på engelska finns på Internet.

Sätt ditt eget betyg på Aargh!Tect!

Intryck 6
Innehåll 6