Badaboom
Gigantoskop
3-5
30-60 minuter
175:-

Du är en svartalf. Vad som är än värre, du har förargat din mästare, den onde Svartmagikern och som straff fyller du nu ett syfte. Du ska ta reda på hur olika bomber fungerar för att Svartmagikern ska kunna lära sig att göra bomber så att han kan ge igen på människor, älvor, dvärgar, alver och vättar som bombarderar mörkrets härskaror. Det finns bara en hake… Du måste tyvärr dö några gånger om dagen för att ta reda på det genom att mecka med olika bomber tills de sprängs. Lyckligtvis blir du återupp-livad igen, men den trösten är kanske klen. Ditt personliga mål är nu att samla ihop tillräckligt mycket guld för att kunna muta dig ut till friheten. Så ser alltså din dag ut i Badaboom, Gigantoskops senaste skapelse.

Första intrycket av spelet är positivt. Man får med en liten påse med guldmynt i plast och det ger omedelbart en lyxigare känsla än om de hade varit i papper. Korten känns mörka i illustrationerna, en känsla som i och för sig passar rätt bra på det hårda livet du som svartalf nu lever. Det är olika färg på baksidan beroende på korttyp och det är lätt att identifiera de olika korten. Det finns fyra olika sorters kort i spelet; bombkort, mekanismkort, trickkort och prylkort.

Bombkorten handlar kort och gott om vilken slags bomb det rör sig om. Bomberna har olika egenskaper, bland annat så varierar det hur många mekanismer det finns i den. Mekanismerna har två stora funktioner. De håller bomben säkrad för det första. Då alla mekanismkort är borta så sprängs bomben i slutet av näste spelares runda. Varför vill man då ha mekanismkort? Jo, om man överlever när bomben sprängs får man ett guld för varje mekanismkort man har på handen, vilket är dess andra stora och viktiga funktion. Likaså får man guld om man överlever, om man höll i bomben och överlever och om man klarat vissa specialuppdrag som finns på en del av korten, som att man får ett guld om spelaren till vänster dör, etcetera. Dör man kammar man nästan alltid noll. Den enda klena trösten är att man återupplivas igen och får fyra kort på hand inför nästa runda - överlevarna får bara ett.

Trickkorten spelar man främst ut för att flytta på bomben eller göra andra elakheter mot sina motståndare. På en del av dem finns det som nämnts specialuppdrag som man kan utnyttja istället för kortets effekt. Det är dem man använder mest och också dem man har på handen tillsammans med den sista typen av kort; prylkort. Dessa kort ändrar bombens effekt. Till exempel kanske spelaren till vänster om bombhållaren dör istället eller alla utom bombhållaren. Finns det inget prylkort i bomben dör bombhållaren kort och gott. Om man sitter med bomben kan man byta ut prylkortet, men bara mot ett annat prylkort.

Spelet spelas med olika faser. Den första spelaren drar ett bombkort för att ta reda på vad det är för en slags bomb ni har att göra med. Rundan börjar med drafasen genom att den förste spelaren som då har bomben hos sig drar ett kort. Så snart kortet är draget kommer man in i förmekar-fasen. Då är det fritt fram för de andra att spela fram kort. En rolig sak med spelet är att man får ha lite tempo i kortläggningarna så att ens fina planer inte blir abrupt avbrutna när någon tvingar en att byta hand eller ge bort bomben till någon annan. Händer det så börjar den spelaren med drafasen. När förmekarfasen är klar kan spelaren mecka med bomben under mekarfasen. Det rör sig kort och gott om att byta ut mekanismkort mot trick- eller prylkort. Så snart det är klart går man över eftermekar-fasen och de andra spelarna kan återigen påverka genom att spela trickkkort. När den fasen är klar skickas bomben vidare till nästa spelare – skickafasen. Om bomben är apterad, det vill säga utan mekanismkort kommer den att sprängas i slutet av spelarens runda i explosionsfasen som kommer efter eftermekarfasen, såvida den inte genom kort skickas vidare till andra. Man får inte dra nya kort när den är apterad. Tempot höjs markant i slutet av rundan då det gäller att se till att få ut så mycket guld som möjligt.

Spelet skulle jag beteckna som hyfsat snabbt, i alla fall för en inbiten spelare som är van vid speltider på några timmar. Beräk-nad tid innan någon lyckats få ihop alla mynt är mellan en halvtimme och en timme. Det är i tillräckligt litet format för att antagligen fungera som resespel och det är alltid positivt. Man får utan problem ner det i en sidoficka i alla fall och det kräver inte så stor plats när man spelar det. Reglerna är snabba att lära sig och spelidén enkel att ta till sig. Jag hade fördelen att få det demonstrerat för mig under den stora mässan Spiel´05 i Essen av ett par av konstruktörerna själva och lärde mig det på ba-ra någon runda, även om det lär ta ytterligare spelomgångar innan man lärt sig alla finesserna och finslipat taktiken. Bäst antal att spela det på ska vara fyra personer, även om det fungerar med någon färre eller någon mer.

Ett stort plus är humorn i spelet. Att det till exempel finns en bakgrund till varför man sitter och skickar en bomb mellan sig, något som i normala fall kan tyckas ganska ovettigt, tycker jag bidrar till den totala känslan. Likaså andra saker i spelet, som att personen som är mest lik en svartalf ska börja med den första bomben. Hur man bedömer detta kan ju i och för sig diskuteras. Korten på hand benämns som ens Påse med trick istället för bara hand och likaså slänger man kort på Sophögen och drar kort från Förrådet, som för övrigt ligger vänt uppåt så att man ser det översta kortet. Humor är roligt och bra och puttar upp spelet ett snäpp i betyg.

Jag tror Badaboom kommer att bli ett spel man spelar när man känner för ett lite lättare, inte så tungrott spel och/eller ens tid är begränsad. Jag har inte hunnit spela det tillräckligt många gånger för att veta hur lätt det är att tröttna på, men jag tror man kan jämföra det en del med Spank the Monkey, för er som spelat det. Jag kommer definitivt att spela det fler gånger och jag känner mig helt nöjd med mitt ex.

Text: Maria Rodén

Sätt ditt eget betyg på Badaboom!

Totalt har 13 personer röstat.