Victoriana Second Edition
Cubicle 7
Heresy Engine
384
450:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Andra utgåvan av det för steampunkrollspelen tonsättande Victoriana får mig att utbrista i ett förtjust “Ooh” när jag först ser det. Gediget, tjockt, väl inbundet och förvånansvärt chosefritt omslag är vad som kännetecknar denna kugghjulsextravaganza.

Jag skall dock omedelbart bekänna en brist med recensionen – jag är inte tillräckligt bekant med första utgåvan av Victoriana för att göra en god jämförande recension. Den förändring jag känner till är att författargänget har bytt ut Fuzionsystemet mot Heresy-motorn, men som sagt, jag är inte helt säker på vad det innebär. Enligt uppgift skall dock materialet för nya utgåvan av Victoriana vara någotsånär bakåtkompatibelt, vilket innebär att de av er som är fästa vid Fuzionsystemet kan fortsätta använda det.

Boken är indelad i tre delar och börjar med en maffig och matig genomgång av det viktorianska samhället. Det jag tycker extra mycket om är att författarna skriver ur ett spelarcentriskt perspektiv. Vad behöver jag som spelare veta? Vad behöver min rollperson ha koll på? Bakgrundsmaterialet är välresearchat och jag älskar det faktum att inget tas för givet. Kvinnornas situation, liksom männens, får ungefär lika mycket uppmärksamhet. Och i kopplingarna mellan det viktorianska samhällets förtryck till det nutida samhällets relativa öppenhet uppstår en fantastisk rad möjligheter till revolution, vilket författarna till Victoriana förstår. Jag blir faktiskt riktigt glad över att läsa Victoriana ur den aspekten. Well done chappies! Jag är dock lite besviken över att suffragetterna inte får ett eget stycke i “Politics of the Revolution”, det hade varit trevligt. Bakgrunden är både lång och gedigen och faktiskt väldigt rolig att läsa. Det var länge sedan jag var så här intresserad av en rollspelsbok.

Reglerna är enkla nog. Lägg ihop färdigheter och grundegenskaper till en tärningspool på en T6 per poäng, Slå tärningspoolen. Varje etta och sexa räknas som ett lyckat slag, och sexorna får du slå om. Svårighetsgraden mäts dels i svarta tärningar där de svarta tärningarna för varje etta och sexa motverkar dina “vanliga” ettor och sexor. De svarta tärningarna slås inte om. Dels finns också en tabell över hur väl handlingen lyckades genom att räkna antal lyckade slag. I motståndsslag räknar du helt enkelt vem av de i konfliken som får flest lyckade slag. Ganska elegant, faktiskt. Rollpersonerna är nivåbaserade, vilket är positivt ur aspekten att det blir lätt att beräkna hur stort motstånd de skall träffa på, men negativt ur aspekten specialisering. Yrken, ras och klass lägger vissa begränsningar på rollpersonerna men det är ändå ett rätt öppet system. Det är för övrigt ruskigt lätt att göra rollpersoner. Jag gillar utöver de enkla reglerna de dramatiska systemen i spelet. Bra med sociala konsekvenser i den här typen av mycket socialt beroende spel. Jag tycker också om den öppna inställningen till magi. Alla kan använda det, men jag kan använda olika aspekter beroende på vem jag är och mina förutsättningar. Överlag är språk och stämning mycket goda. Det är lätt att förstå, lätt att läsa och går snabbt att sätta sig in i, trots att det är en tjock bok.

Den tredje delen i Victoriana handlar om hur man sätter upp äventyr och kampanjer, lika välskriven som det övriga materialet. Det finns många krokar för vidare spelande här, många goda tips och på precis samma sätt som resten av boken är det ett gediget och pålitligt kapitel.

Victoriana är välskrivet, välresearchat och väl genomtänkt. Det är ett old school rollspel, ett retromonster. Dess enda svaghet i mina ögon är layouten, också den lite väl retro – med betoning på olika typsnitt och mottot “snygghet framför läsbarhet”. Illustrationerna varierar så mycket i kvalitet att det är svårt att ge dem ett enhetligt betyg, vilket naturligtvis också avspeglar sig i intrycket – splittrat. Likaså brister layouten i det att det är vita, pixliga kanter runt en del foton.

Victoriana är av den gamla stammen rollspel. Tjockt, lättläst och välgjort. Mycket bra.

Sätt ditt eget betyg på Victoriana Second Edition!

Intryck 4