Victoriana: Faulkner’s Millinery and Miscellanea
Cubicle 7
Heresy-Engine
192
270:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Faulkner’s Millinery and Miscellanea är en rollspelsmodul till andra utgåvan av Victoriana och en ren fröjd att läsa. Boken är upplagd som en hyfsat “tidstrogen” katalog med utrustning och kuriosaföremål som en rollperson i Victoriana kan tänkas behöva under sina exkursioner ut i världen.

Boken är en fantastisk resurs när det kommer till de prövningar både överklass och underklass går igenom på grund av deras position i livet. Faulkner’s är indelad i åtta kapitel. Kläder går på ett noggrannt och framförallt intressant sätt igenom vad en Victorianarollperson kan tänkas ha på sig och varför just det är en acceptabel klädedräkt. I hushålls och äventyrsprodukter finns mycket material för äventyrande och även där är språket avpassat efter produkterna som behandlas i avsnittet. Boken tar även upp vapen, kugghjuls- och ångprodukter, magiska artefakter och material, “utländska” varor (Victoriana är mycket fokuserat på det viktorianska England), underhållning och tjänster. Allt en viktoriansk gentleman eller dam kan behöva.

Det som gör mig extra förtjust är inte bara det gedigna materialet (som är väl utvalt) utan även de faktarutor som berättar vad som är kutym och praktik runt de föremål som beskrivs. Faulkner’s är en guldgruva, inte bara från utrustningsperspektiv, men även för spelledaren och spelarpersonerna. I inledningstexten är det också förklarat för läsaren att både spelledare och rollpersoner kan ha nytta av att läsa boken, och det håller jag med om. Victoriana är välresearchat och gediget. I Faulkner’s hittar jag små juveler var jag än läser. Det handlar om synen på kvinnans kläder, synen på mannens kläder, utrustning och vad andra anser om din rollperson om han eller hon använder sig av just den utrustningen. Kort sagt är det en bok värd sin vikt i guld.

Grafiskt lämnar den mycket att önska, men låt inte det få dig att avstå från det här mer eller mindre livsviktiga inköpet till din Victoriana-kampanj.

Sätt ditt eget betyg på Victoriana: Faulkner’s Millinery and Miscellanea!

Innehåll 9