Pathfinder: The Tome of Secrets
Tillverkare
Adament Entertainment/Cubicle 7
Omslag
Mjukpärm
System
Pathfinder RPG
Sidor
192
Ca Pris
300:-
 
  Intryck: 5     Innehåll: 6   11
 
 

The Tome of Secrets är en tilläggsbok till Paizos rollspel Pathfinder, ett av de första tilläggen som kommer från en annan tillverkare. Boken är uppdelad i två delar, en riktad till spelarna och en till spelledaren. Spelardelen innehåller några nya raser, åtta nya klasser och en del nya regelvarianter, som regler för karaktärsbakgrund/yrken och ett system med nackdelar för rollpersoner.

Spelledardelen innehåller regler för moral, att jaga/förfölja personer, krutvapen, stunts, regler för att modifiera monster, temporärt förtrolla föremål och alkemi samt en generator för magiska föremål och en äventyrsgenerator.

Själva boken i sig ser inte speciellt märkvärdig ut. Inlagan är helt i svartvitt, med en oinspirerad och ganska tråkig layout. Illustrationerna är överlag – med några undantag – ganska bra, men deras olika stilar spretar åt olika håll. De bästa är de som verkar vara gjorde för den här boken, andra har en ”clip-art”-känsla. Det gör att en redan innehållsmässigt splittrad bok känns ännu mer osammanhängande. Några rejält konstiga typografival spär på den känslan.

De nya raser som finns i boken är Half-ogre (en blandning mellan människa och ogre), Ratkin (råttmän som påminner om wererats utseendemässigt) och Saurians, en ras humanoida reptiler av uråldrigt ursprung. Alla raserna verkar vara välbalanserade, och inte så svåra att införliva i de flesta kampanjer. Half-ogren är den jag känner fungerar bäst, men det är en fråga om tycka och smak. Ingen av raserna ger dock den där ”va coolt”-känslan.

De nya klasserna är mer matnyttiga. De är Artificer, Knight, Priest, Shaman, Spellblade, Swashbuckler, Warlock och Warlord. De flesta är precis vad de låter som, en Knight är en riddare, utan Paladinens religiösa koppling. En Swashbucker är en fighter som lever på sin snabbhet och smidighet. Shamanen pysslar med ande-magi. Och så vidare.

Andra klasser är inte lika mycket ”stapelvara”, som Artificern. Det är en slags tekno-magiker som sysslar med en magisk variant av ”weird science” och skapar olika typer av föremål med magiska förmågor, som en slags pistol som skjuter Lightning Bolts. Pathfinders svar på galna vetenskapsmän, kanske. En Spellblade är en Fighter som även har magiska krafter. Han kan förtrolla vilket vapen som helst, och kan även en del vanliga besvärjelser. Warlocken å andra sidan är en magiker som inte använder spells överhuvudtaget, utan har en medfödd förmåga att forma magisk energi.

Sammantaget är de flesta nya klasser användbara och kan fungera för de flesta spelledare. Några känns mer genomarbetade, som Swashbucklern som verkar riktigt kul att spela. Undantaget är kanske Artificern, som är en främmande fågel, om man inte spelar i en kampanj som Eberron.

Systemet för nackdelar, Drawbacks, är inget märkvärdigt, men fungerar. Bra är att det finns korta men tydliga beskrivningar av hur nackdelarna är tänkta att användas i spel. Även Occupations, vad man gjorde innan man började äventyra, är okomplicerat och välfungerande. Inget märkvärdigt, men kan mer ge mer djup åt rollpersonerna.

Spelledardelen är mer ojämn på gott och ont. Den börjar med ett långt avsnitt om moral i spel, som kan tilltala en del, och inför begreppet Moral Points. Påminner om Sanity i Call of Cthulhu. kan vara bra för dem som vill ha en mer skräckinriktad spelstil.

Skillful Stunts är rätt lösa regler för att använda skills för att öka sina chanser i strid. Temporary Enchantment är ett litet avsnitt om att förtrolla vapen inför en strid. Egentligen bara fyra nya spells. Mer intressant är Hot Pursuit: Chases, regler för jakt.

Tänk ”rollpersonerna flyr med en vagn överlastad med stöldgods på en smal bergsväg medan de är förföljda av soldater, beväpnade med bågar, till häst”-situationer. Något som inte tillhör det vanliga i fantasyrollspel. Reglerna är detaljerade, men fungerar. Får mig att vilja skriva ett äventyr där en jakt-scen är en av ingredienserna.

Boken avslutas med en generator för magiska föremål, Alchemical Items: en lista på alkemiska ”föremål” och hur man tillverkar dem, regler för att modifiera monster så de kan överraska rutinerade spelare, en enkel men bra äventyrsgenerator och ett kort avsnitt om krutvapen. Av dem kan monster-avsnittet vara mest användbart för de flesta. Äventyrsgeneratorn sätter upp stödord som man kan bygga sitt äventyr efter. Har provat, och det fungerar bra, trots sin enkelhet.

Sammanfattningsvis innehåller The Tome of Secrets en hel del bra material, men första intrycket ger en slarvig känsla som förstärks av att innehållet känns ihopslängt från olika källor, som rollspelstidningar. Även om delarna var för sig är bra. Flera av klasserna och jakt-reglerna kan motivera ett köp.

Text: Tomas Arfert


 
  Sätt ditt eget betyg på Pathfinder: The Tome of Secrets!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 1 personer röstat.
Intryck 5
Innehåll 6
Sammanlagt betyg 11
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006