Rogue Trader: Lure of the Expanse
Rogue Trader
144
330:-

En gammal sanning är att ett rollspel ofta definieras av de kampanjer och äventyr som ges ut, snarare än regelboken i sig. Se på Warhammer och Enemy Within, Call of Cthulhu och Masks of Nyarlothep och inte minst Undergångens Arvtagare till Mutant. Med första kampanjboken Lure of the Expanse är det upp till bevis för Rogue Trader.

Här följer äventyrarna spåren efter en planet full av skatter som försvann i en warpstorm för tusentals år sedan. När sju häxor på den avlägsna rymdstationen Foot-fall förutspår att warpstormen kommer att skingras och dessutom kan förmedla koordinaterna till platsen, ser det ut som om äventyrarnas lycka är gjord för all framtid. Riktigt så enkelt är det naturligtvus inte.

Boken är uppdelad i tre delar där den första Eye of the Needle och den avslutande The World Beyond är förhållandevis rälsade i motsats till den andra akten The Heathen Stars som är mer öppen till sin form. Större delen av kampanjen äger rum i mittpartiet som i sin tur består av fem mindre äventyr. Det är också här som boken är som allra bäst då författarna släpper alla hämningar och målar upp bilder av vandrande städer, tusentals år gamla spökskepp och världsstormar som slukar slagkryssare till frukost. Sense of wonder återfinns på var och varannan sida och plötsligt inser jag att Lure of the Expanse är den första kampanjbok jag läst som gör maffig rymdopera precis rätt.

Texten är välskriven och dryper av atmosfär från första till sista sidan. Äventyren är lättanvända och metaplotten är enkel men effektiv. Även om jag inte är en beundrare av Heavy Metal-estetiken i WH40K-universat är illustrationerna här mycket bra och alltid relevanta till texten. Det här är en kampanj som visar hur Rogue Trader är tänkt att spelas och gör det med bravur: blanda lika delar storslagen rymdopera, swashbucklande pirater och frifräsande rovkapitalister, krydda med en liten dos gotisk skräck och du får en synnerligen välsmakande soppa att servera vid spelbordet.

Sätt ditt eget betyg på Rogue Trader: Lure of the Expanse!

Sammanlagt betyg 14