Mystery Express
Days of Wonder
3-5
75 minuter
430:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Tidigare i det här numret finns en artikel om brädspel med mysterietema. Nu är det dags för ett nytt spel i den genren: Mystery Express. Den här gången handlar det om att lösa ett mord ombord på Orientexpressen.

Det finns fem saker att ta reda på: vem som utförde mordet, var på tåget det begicks, vilket motivet var, på vilket sätt det utfördes och vid vilken tid det skedde. Tidskorten fungerar lite annorlunda, så jag återkommer till dem senare. Av de övriga fyra finns det sex kort i varje kategori, men där alla kort har en dubblett. I början av spelet tas ett av varje kort och läggs undan. Detta är nu sanningen, som spelarna strävar efter att finna. De övriga korten delas ut till spelarna, utom några som läggs på spelplanen och kan komma in i spel senare.

Meningen med spelet är alltså att genom att titta på de kort man fått och sedan, via handlingar på tåget, titta på de andra spelarnas kort och komma fram till vilket av korten i varje kategori det bara finns ett av; det andra ligger ju undanlagt. Varje runda får spelarna, i tur och ordning, utföra ett antal handlingar. Handlingar kostar tid som ges av restiderna på spelplanen och går alla ut på att på ett eller annat sätt få titta på de kort som de andra spelarna har. Ibland visas korten öppet, ibland dolt för den aktiva spelaren. Ibland skickas de runt bordet och ibland byter spelarna kort med varandra. Det finns också handlingar som tar in de kort som lades på spelplanen i början, eller byter ut dem mot kort man har på handen.

Mellan rundorna kommer tåget till en station och då sker oftast en händelse av något slag. Oftast handlar det om att titta på tidskorten som nämndes tidigare. Det finns åtta klockslag då mordet kan ha skett och varje klockslag har tre kort. Här gäller det alltså att komma fram till vilket kort det bara finns två kvar av i leken. Att titta på de här korten sker dock på ett helt annat sätt. Korten läggs antingen upp på bordet eller delas ut och skickas runt mellan spelarna, men den spelare vars tur det är när det är dags att titta på korten bestämmer i vilken takt det skall ske. Man får alltså oftast inte se korten särskilt länge.

När tåget anländer till slutstationen väljer alla det alternativ i de fem kategorierna som de tror har störst sannolikhet att vara det rätta och sedan avslöjas vad sanningen är. Den som har flest rätt vinner.

Mystery Express är enerverande på precis rätt sätt, så där som bara bra spel kan vara. Den där blandningen när man skrattar glatt och sliter sitt hår i frustration samtidigt. Det är ett svårt spel, men också väldigt roligt. Det gäller att ha gott minne, för att komma ihåg vems kort man sett och vart de eventuellt skickas senare, det är inte alltid så lätt. Det papper man får att fylla i vad man sett på är aningen felkonstruerat i min mening. Det hade varit bra att kunna anteckna vem som visat vad, i vilken runda på ett smidigare sätt än vad som är möjligt nu.

Jag är inte heller så förtjust i tidkortens mekanism eller snarare sättet som korten hanteras på. Det är så diametralt annorlunda från de andra kategorierna att det mest känns störande. Det är ett moment som bryter spelflödet på ett, för mig, ganska negativt sätt.

Som man kommit att vänta från Days of Wonder så är det här ett väldigt snyggt spel, med mycket känsla för detaljer. Spelet har en skön känsla av Agatha Christie och 30-tal, både i språk och i illustrationer. Det enda man möjligen kan klaga på är att de papper man skriver på kommer att ta slut, men så är det ju ofta med den här typen av spel.

En sista nackdel under de spelomgångar jag spelat är att när man väl skall välja ett alternativ i varje kategori så är det väldigt sällan man kommit närmare än att ha två eller tre alternativ att välja mellan. Så man får chansa. Att efter att ha klurat och vänt och vridit på spelet i en timme så är det alltså ren tur om man gissar rätt. Det blir antagligen bättre när man spelat fler gånger, men var beredda på att låta turen avgöra de första gångerna ni spelar.

Sätt ditt eget betyg på Mystery Express!

Innehåll 6
Sammanlagt betyg 14