Tigris & Euphrates
Mayfair Games
2-4
90 minuter
550:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Måste börja med att det här är ett väldigt bra spel. Enkelt men dynamiskt och med gott om utrymme för olika strategier och uppfinningsrikedom. Nära på ett måste i varje brädspelssamling med självaktning.

Tigris & Euphrates släpptes första gången 1997, men det är en utgåva från 2008 med utökade regler som jag nu har fått lägga vantarna på. Spelet kretsar kring människans första civilisationer, som uppstod och utvecklades mellan floderna Tigris och Eufrat Här kontrollerar varje av de två till fyra spelarna var sin dynasti.

Spelet består av ett bräde med två sidor (originalkartan och en ny karta till de nya, avancerade spelreglerna), en rejäl hög med pappbrickor av olika slag, trämarkörer för monument och torn som spelarna kan bygga, träbrickor för ledare, och ett antal träkuber för skatter och för att räkna poäng, samt en tygpåse att dra brickor ur. Allt grafiskt är jämnt och stilrent, och alla komponenterna håller mycket bra kvalitet, med tjocka gedigna brickor som inte sladdrar runt på planen eller får hundöron efter ett par konvent.

Varje spelare har fyra olikfärgade ledarbrickor, två katastrofbrickor och sex civilisationsbrickor. Brickornas olika färger representerar de fyra olika sfärer som spelarna försöker samla poäng inom: bosättningar, tempel, gårdar samt handel.

Spelbrädet är uppdelat i ett rutnät och från början är tio rutor förbestämda att ha tempelbrickor på sig, samt var sin skatt. Spelarna gör i tur och ordning sina drag, ett eller två av följande: placera/flytta/ta bort en ledare; spela ut en katastrofbricka; placera en civilisationsbricka; byt ut en eller flera av de sex dolda civilisationsbrickorna på handen. På så sätt bygger de ut områden på brädet och bildar kungariken genom att placera ledarna vid områdena. Flera ledare kan finnas i samma kungarike, så länge de inte är ledare av samma sfär.

Ledare måste alltid placeras på en tom ruta bredvid tempel, och försvinner det sista templet vid en ledare måste spelaren ta sin ledare av brädet. Det är viktigt att ha ledarna i spel, eftersom de krävs för att kunna få poäng. Katastrofbrickor kan placeras på tomma rutor eller civilisationsbrickor, för att blockera rutan och eventuellt bryta upp kungariken. De ligger kvar hela spelet ut.

Civilisationsbrickorna kan placeras på vilken ruta som helst. När de placeras i ett kungarike får spelaren som har en ledare från samma sfär som brickan, en segerpoäng. Om flera kungariken med skatter byggs ihop får den spelare som har en handelsledare i kungariket dessutom plocka på sig skatterna, vilka fungerar som joker-segerpoäng i slutet av spelet. Det går också att bygga monument för att samla ytterligare poäng: när fyra civilisationsbrickor bildar en kvadrat, kan spelaren göra det. Det finns bara sex monnument i spelet, och de ger poäng till ledare i kungariket och inom rätt sfär, i slutet av respektive spelares omgång.

Om två ledare inom samma sfär hamnar i samma kungarike, uppstår en konflikt: intern om en ledare just har placerats och extern om en orsakade konflikten. Interna konflikter löses genom att man räknar antalet tempel som gränsar till respektive ledare; externa genom att räkna hur många civilisationsbrickor från samma sfär som ledaren, som fanns inom dennas kungarike innan rikena slogs samman. I båda fallen kan spelarna lägga till brickor från handen. Förloraren måste ta bort sin ledare, i externa konfliker tas dessutom de brickor som räknades in för att ge stöd till ledaren ur spel. Vinnaren får lika många poäng som antalet ledare/brickor förloraren tar bort.

Spelet är över när det finns max två skatter kvar på brädet, eller då alla civilisationsbrickor i påsen är slut. Spelarna räknar nu ihop sina segerpoäng inom respektive sfär. Vinner gör den vars sämsta poäng slår övriga spelares sämsta poäng.

Det här är ett mycket bra spel. Enkelt och snabbt att lära sig, men med gott om utrymme för ett dynamiskt spelande som bjuder på utmaningar.

Text: Wille Raab

Sätt ditt eget betyg på Tigris & Euphrates!