Magic the Gathering: Rise of the Eldrazi
2
20 minuter
Starter 160:-
Booster 45:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Vanligtvis släpps det fyra nya expansioner till Magic om året: ett grundset på sommaren, en stor expansion som introducerar en ny värld på hösten och två små expansioner till denna under vintern och våren. I år har detta upplägg frångåtts. Vårens expansion, Rise of the Eldrazi, utspelar sig i samma värld som höstens stora set, Zendikar, men är en stor expansion på 249 kort, avsedd att kunna stå på egna ben. Expansionen skildrar Zendikars äventyrsinriktade värld efter eller under en stor katastrof: enorma, gudalika varelser kallade eldrazis har vaknat och hotar att förgöra världen. De har beskrivits som blandningar av Cthulhu och Galactus, mäktiga entiteter som inte hör hemma i den vanliga verkligheten och hotar allt levande.

Rise of the Eldrazi ska alltså spelas för sig själv i limited (booster draft och sealed deck) och tillsammans med de båda tidigare expansionerna i Zendikar-blocket (Zendikar och Worldwake) i block constructed. Därmed anknyter expansionen bara svagt till deras teman, som främst rörde länder i olika former. Rise of the Eldrazi handlar om stora varelser, större än någonsin förr. De tre största eldrazis är legendary och hör till de största varelserna i spelet över huvud taget. Dessutom är de färglösa utan att vara artefakter, vilket är en nyhet. Ramen till de färglösa korten är halvgenomskinlig och ger ofta ett mycket spektakulärt intryck. Korten kostar dock därefter. Ett exempel: Emrakul, the Aons Torn, som kostar 15 att spela ut, är 15/15, flying, protection from colored spells, kan inte kontras, när man spelar Emrakul får man ta en extra runda, och när Emrakul anfaller måste försvararen offra 6 permanenter. Det senare är en förmåga, Annihilator, som alla färglösa Eldrazis har (men med varierande värde), och som representerar deras förstörelselusta. Och en färglös spell är till exempel All is Dust, en sorcery för 7 som tvingar alla spelare att offra sina färgade permanenter.

Mycket annat i expansionen handlar om hur man ska få tid att spela ut sådana dyra monster. Emrakul är extremfallet, men det finns common färglösa eldrazis som kostar 8 att spela, även det en hög siffra. En grundläggande mekanism är eldrazi spawns, färglösa 0/1 tokens som man kan offra för en färglös mana. Ett antal kort skapar sådana, t ex Emrakul’s Hatcher, en common 3/3 för 4R som åtföljs av tre spawns när den kommer i spel. Vidare utgör väggar ett subtema, t ex Overgrown Battlement, en common 0/5 med defender som tappar för en grön mana för varje varelse med defender man har i spel. Och de riktigt aggressiva, snabba varelserna är få, liksom billigt removal som fungerar på stora varelser. Sammantaget leder det här till ett spelformat där dyra varelser kan göra skillnad.

Förutom Annihilator och färglösa kort finns förstås en del andra spelmekaniska nyheter. Intressantast är level up. Vissa varelser kan man levla upp genom att betala en viss kostnad när man får spela en sorcery. Beroende på vilken level de har, vilket mäts med counters, har de sedan olika power/toughness och andra förmågor. Till exempel Student of Warfare, rare 1/1 för W med level up W. På level 2 är den 3/3 first strike, och på level 7 är den 6/6 double strike. Vissa är mycket kraftfulla, som exemplet visar, medan andra främst är lämpade för limitedspel. Det är hur som helst en förmåga som ger många möjliga val i spel. Det andra nya nyckelordet är rebound. En spell med rebound får man spela en gång till nästa upkeep. Staggershock, common instant för 2R, gör till exempel 2 i skada till en varelse eller spelare och har rebound.

Rise of the Eldrazi känns verkligen nytt. Temat med stora varelser genomsyrar hela expansionen, de färglösa korten är fantastiska att se på och illustrationerna är som vanligt av hög kvalitet. Därtill är expansionen fylld med mindre spektakulära men välfungerande kort som kommer att prägla turneringsspelandet under lång tid fram-över. Som helhet en expansion något över även den höga medelnivån för Magic.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Magic the Gathering: Rise of the Eldrazi!

Intryck 6